IRC-Galleria

Daealis

Daealis

In nomine Anton Lavey, et Nietsche et Lucifer. Ramen

Selaa blogimerkintöjä

Tulipa tuossa retroiltua pari päivää sitten ja siinä samalla koin valaistumisen: Modernit pelintekijät eivät osaa koodata.

Monet muistavat Pac-Manin ja Donkey Kongin kaltaiset legendat. Nämä molemmat aikoinaan käännettiin myös VIC-20 alustalle ja edustivat kokolailla aikansa huippua peleissä. Koneesta puristettiin kaikki tehot irti noiden pikselien siirtelyä vasten.

Vuonna 2003 demogrouppi PWP todisti kuitenkin mihin kaikkeen wanha matolaatikko pystyykään tuodessaan Assemblyille Robotic Liberation nimeä kantavan oldschool demon(http://www.youtube.com/watch?v=2SdGkkp1aq8). VIC-20 pyörittelee koko ruudun animaatiota, musiikkia sekä puhesyntetisaattoria oikein mallikkaasti. Tämä kaikki 16 kilotavussa. Niille joille tietokoneiden tilayksiköt eivät ole tuttuja, tyhjä Officen Word dokumentti on yleensä yli 20 kilotavua suuri.

Samana vuonna PC puolella 64 kilotavuisten sarja koki järkytyksen AND-ryhmittymän tarjoillessa kylmää kyytiä kanssakilpailijoilleen Zoom3-demollaan(http://www.youtube.com/watch?v=z-_qkJJibi4). Sarjassa missä totuttu standardi on ollut hieman yksinkertaisia 3d-primitiivien pyörittelyä, plasmarotaatiota ja madonreikäefektiä, AND tyhjäsi pajatson heittämällä reaaliaikaisesti valaistua, teksturoitua 3d-ympäristöä, 16 kanavan musiikkia, kaupallisten puhesyntetisaattorien kanssa kilpailukykyinen syna ja T&L-transformia. Kaikki tämä oli pakattu sarjan vaatimaan 64 kilotavun rajaan, joka teki videon demosta pienemmän kuin useimpien työpöydän taustakuva.

Tähän pystyttiin jo 2003, kun näytönohjaimen vakiokomentoja käytettiin kunnolla hyödyksi.

Noh, tämä sai unkarilaisen Conspiracy-demogruupin innostumaan. Seuraavan vuoden 64 kilotavuisten sarjan voiton korjasikin The Prophecy-demo(http://www.youtube.com/watch?v=Tt1pswNxmjo). Siinä missä jo Zoom3 oli uskomaton pakkauksen taidonnäyte, The Prophecy heittikin katsojien silmille 8 minuuttisen lyhytanimaation apokalyptisissä teemoissa.

Ja yhä alle 64 kilotavun.

Hieman lähemmäs peliteollisuuden taantumaa mennäkseni, muistellaanpa useamman vuoden takaista 3d räiskintää nimeltään Kkrieger(http://www.theprodukkt.com/kkrieger#22). Quake3sta ulkonäkönsä puolesta muistuttava Kkrieger eroaa hitusen: Siinä missä Quake3 pysyy juuri ja juuri CDllä, Kkrieger on kokonaisuudessaan 96 kilotavua suuri.

Joten muiden ylistäessä Crysiksen ulkonäköä ja muita moderneja pelejä, naureskelen tilavaatimuksille ja ihmettelen vain, mitä hemmettiä nämä idiootit oikein tekevät. Kaikki kolme jälkimmäistä esimerkkiä vievät vähemmän tilaa koneelta kuin yksikään digikameralla otettu valokuva. Crysis taitaa vaatia liki kahdeksan gigaa asennustilaa PCllä.

Sitä odotellessa, että ideat koneiden tehostamiseksi loppuvat jossain vaiheessa, jolloin koodia pitäisi taas alkaa opetella kirjoittamaan.

Etkö vielä ole jäsen?

Liity ilmaiseksi

Rekisteröityneenä käyttäjänä voisit

Lukea ja kirjoittaa kommentteja, kirjoittaa blogia ja keskustella muiden käyttäjien kanssa lukuisissa yhteisöissä.