Ladartia

I am the one who lurks in dark!

TukholmaMaanantai 19.05.2008 05:43

Voi kauhia mikä kaupunki! Siis aivan ihana!!

Elikkäs siis kävimme tuossa Tukholmakurssin kanssa Ruotsin pääkaupungissa mutkan ja mahtava reissuhan se oli, matkan kruunaukseksi sain tiedon serkultani että olen päässyt ylioppilaskokeistani lävitse ja saan painaa päähäni tuon ihanan valkoisebn lakin tuossa 31.5.2008 ja vieläpä kaiken kunniaksi Oulun Kaupunginteatterin suurella näyttämöllä!

Niin siis reissuun palatakseni takaisin...
Matkamme alkoi keskiviikkona hieman yli yksitoista, tuolloin junan nokka otti suuntansa kohden Helsinkiä. Tampereella oli tarkoitus vaihtaa junaa, mutta jonkin ihme sähkörikkovikahommelin takia junamme oli myöhässä reilun puolituntia, joten VR järjesti meille bussikyydin Tampereelta Turun satamaan. Siellä näin pikaisesti ystävääni Lassia ja sen jälkeen laivamme otti suunnan kohden Tukholmaa n. 21.00 Suomen aikaa.

Olimme perillä Tukholmassa aikaisin torstai aamulla ja otimme taksit majapaikkaamme Af Chapmaniin, Skeppsholmenille. Siitä lähdimme sitten laukut jätettyämme kohti keskustaa ja kävimme tutkimassa muutamia turistikohteita, kuten. Kungsträdgardenin(kuninkaan entinen puutarha) ja Östemalmin kauppahalli. Kiertelyä kaupungilla jonkin aikaa, tai Östermalmilla, ja
sitten Djurgårdenia kohden. Siellä kävimme Junibackenissa(Astrid Lindgrenin maailma), Vasa-museossa(aika tylsä), Skansenilla(ois voitu kierrellä kauemminkin) sekä Gröna Lundissa(siellä vasta kivaa olikin!!) Sitten illalla puoli yhentoista aikaan takaisin majapaikkaan ja nukkumaan.

Herätys enne kahdeksaa, sillä aamupala oli kahdeksalta. Noin puoli yhdentoista aikoihin matkamme jatkui kohden Vanhaa Kaupunkia ja Kuninkaan linna. Kävimme katsomassa Kruunun kalleuksia linnan kellarissa, Tre kronor linnoituksen historiasta kertovan museon, sekä satuimme paikalle juuri parahiksi seuraamaan kuuluisaa vahdinvaihtoa. Voi että se oli hieno!! Siittä sitten kiertelyä Vanhassa kaupungissa mm. Stor torget, riimukivi ja 90 cm. kapea kuja, ja sitten vain Södermalmille shoppailemaan loppu iltapäiväksi. Illalla olimme majapaikassamme noin yhdeksän aikoihin.

Viimeisenä aamuna aamupala oli yhdeksältä ja sen jälkeen puoliyhdentoista aikaan suuntasimme kohden ydinkeskustaa. Kävimme katsomassa Sergelin torin mustavalkoisen kuviot, Hötorgetin ja August Strimbergin asunnon. Shoppailimme Drottningatanilla(suurin kävelykatu Tukholman keskustassa) ja ajelimme Tunnelbanalla, lipunmyyjä ei meinanny myyä eka lippuja ja sitte ei meinannu antaa vaihtorahaa! Hirviä mies!! Sitten meidän pitikin jo suunnata kohden majapaikkaamme hakemaan matkatavarat ja ottamaan taksit kohden Vikingterminaalia. Laivamme lähti Ruotsista noin 20.10 paikallista aikaa.

Suomen kamaralla olimme Sunnuntaina noin kello 7.30. Junamme kohden Tamperetta lähti 8.36. Sitä enne ehdin nähdä vielä Lassin nopeasti. Noh matkammehan ei jäänyt siihen vaan jonkin aikaa matkattuamme kuulimme kauhena rysähdyksen ja junan vauhti pysähtyi. Itse näin ikkunasta kun joitain palasia lenteli ympäriinsä. Junan pysähdyttyä kuulimme kuulutuksen että olimme törmänneet peuraan! Ah ihanaa nyt tämäkin juna on myöhässä! :( Noh saavuimme Tampereelle kuitenkin ihan ajoissa ja olimme jopa etuajassa perillä Oulussa n. klo 15.15

Wihiiiiii Tiia on takaisin Suomen maankamaralla ja valmiina taas toimimaan avun ja muunkin tarpeessa! Anteeksi kaikille jotka ovat koettaneet tavoittaa minua, sillä tuolla Ruotsinmaalla eivät kumpikaan puhelimistani toimineet... Eivät saaneet kenttää, joten olin ihan umpisukkelossa vähän aikaan kaikilta ystäviltäni!