IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Elämänkatsomus ja filosofia
Perustettu
23.2.2007
Tilastot
Käyntejä: 3534 (1.7.2008 alkaen)
Kommentteja: 4
Koko
43 jäsentä
Tyttöjä: 33 (77 %)
Poikia: 10 (23 %)
Keski-ikä
30,9 vuotta
Otos: 32 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 31,0 vuotta
Poikien keski-ikä: 30,6 vuotta
Valvojat
Sorin

Jäsenet (43)

Syanidimyrkytysjoannah\WasabiSexsussuuw`[Angyal]Sorincloud\berrydfghjklöäzorronyaHmusicKMaddyNanenRaiskattuÄpäräELMER|illuusiaaTonskulus_
« Uudemmat - Vanhemmat »
Tässä muutama hyvä kansalaisaloite. Helposti saa allekirjoitettua kaikki samalla kirjautumisella :)

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1406 Suomi irti eurosta

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1410 Pentutehtailu kriminalisoitava

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1378 Lääkinnällisen kannabiksen kotikasvatuksen salliminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1438 Kaikille yhtenäinen katsomusaine peruskouluihin

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1486 Hampun kaikkien lajikkeiden laillistaminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1678 Julkinen terveydenhuolto kuntoon - kokonaisvastuu valtiolle

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1697 Uskonnollisten teurastusten kieltäminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1692 Metsien avohakkuun kieltäminen

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1718 Pakolaisten vastaanotto ainoastaan kiintiöiden kautta

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1713 Eutanasialaki. Aktiivinen kuolinapu ihmiselle sallittava

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1735 Kansanäänestys hallituksen luottamuksen mittaamiseksi

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1742 Ei vankilaan maksamattomista sakoista

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1672 Riittävät resurssit vanhusten huoltoon
Aluksi katkelma erään keskustelijan kommentista, johon vastasin: "Sanokaa nyt vielä, että pedofilia on OK, kun olette suvaitsevaisia. Pedofialiassakin käytetään toista hyväksi. Tsiisus tämä ihmisten seksuaalisuus on mennyt niin yli."

Kun nyt toit esiin pedofilian niin lähdetään vaikka siitä. Ensinnäkin on kysyttävä mikä pedofiliassa on vikana? Voisimme silloin ottaa viaksi 'lapsen pakottaminen seksiin'. Mistä saamme johdettua edelleen 'pakottaminen seksiin'. Sen jälkeen meidän tuleekin kysyä, miksi pakottaminen seksiin on väärin? Siihen vastataksemme tarvitsemme jonkinlaista yleisempää moraalia, kuten vaikka 'jokaisella on vapaus toimia niinkuin haluaa, kunhan ei loukkaa toisen yhtäläistä vapautta'. Tällöin näemme, että pakottaminen seksiin loukkaa käyttämäämme yleisempää moraalia, jota käytämme nyt moraalin perustana.

Seuraavaksi voimme tarkastella eläinseksiä tämän moraalipäätelmämme avulla. Päättelimme että seksiin pakottaminen on väärin. Tällöin voisimme päätellä että eläimen pakottaminen seksiin on väärin. Seuraavaksi tuleekin selvittää, voiko eläin harrastaa ihmisen kanssa seksiä vapaasta tahdostaan. Käytinkin tässä jo aiemmin esimerkkiä, jossa uros koira hyppää naisen selkään nylkyttämään. Onko tämä seksiin pakottamista? Jos pystymme keksimään esimerkin, jossa eläin voisi harrastaa seksiä vapaasta tahdostaan meidän tulee päätellä, että joskus eläinseksi voi olla vapaaehtoista. Näin ollen se ei voi olla väärin moraalipäätelmämme perusteella.

Nyt tosin jos sovellamme eläimiin samallaista moraalia kuin soveltaisimme ihmiseen, niin tottakai meidän tulisi soveltaa sitä myös muissa tilanteissa, kuin pelkästään eläinseksissä. Tällöin pääsisimme mielenkiintoisiin pohdintoihin esimerkiksi tuotantoeläimistä ja keinosiemennyksestä. Täytyykö meidän siis päätellä, että tuotantoeläinten pakottaminen ja näin ollen ylipäätään tuontatoeläinten pito on väärin?

Voisimme ehkä sitten luopua vapauden periaatteesta eläinten kohdalla, ja asettaa lähtökohdaksi sen, että 'eläimen kärsimys on pidettävä kohtuullisena saatuun hyötyyn nähden'. Näin voisimme perustella että tuotantoeläimet ja eläinkokeet ovat tämän moraalin perusteella ihan ok. Ongelmallista tosin on ylipäätään määritellä 'kohtuullinen kärsimys' ja 'saavutetun hyödyn suuruus'. Kuka päättää siis mikä on kohtuullista ja mikä hyödyllistä? Tällä moraalilla voisimme perustella myös eläinseksin kaikissa tilanteissa, jos katsomme että ihmisen saama nautinto on tarpeeksi hyödyllistä. Olisi myös mahdollista lähteä tutkimaan aiheutettua kärsimystä. Tällöin meillä täytyisi olla jonkinlainen neutraali mittari. Jos sitten löytäisimme tapauksen, jossa eläinseksi ei aiheuta eläimelle kärsimystä, niin silloin se olisi kärsimyksenkin kannalta vielä korkeammin moraalista, kuin mistä lähdimme perustelemaan tuontantoeläinten pidon.

Jos vielä otamme tarkasteluun Suomen nykyisen eläinseksiä koskevan lain, niin seksi on laitonta siinä tapauksessa, että se aiheuttaa kärsimystä eläimelle. Näimpä laki tällä hetkellä edustaa eläinseksin kohdalla sellaista moraalia, jossa teon sallittavuus määräytyn sen perusteella, että aiheuttaako se kärsimystä vai ei.
Mitä mieltä olet kyseisistä asioista? Luultavasti ajattelit jotenkin tähän tyyliin "outoa/luonnotonta/sairasta" tai "eläin rääkkäystä!". Mutta mietippä hetkinen onko kyseessä tosiaan aina eläinrääkkäys? Sattuuko eläintä jos joku gimma ottaa siltä suihin? Jos joku kokee rakastavansa koiraansa niin onko se paha asia? Monilla meistä kuitenkin on tai on ollut lemmikki joka on äärimmäisen rakas.

Entä sitten sairasta? Ehkäpä tai ehkei. Vaikea sanoa, mutta jokatapauksessa meillä on paljon sairaita ihmisiä tuolla kaduilla. Suurinosa vaarattomia, jotkut ehkä vaarallisiakin. Kumpaankohan ryhmään käsittelemämme henkilöt kuuluvat.

Entä Luonnotonta? No jonkun asian leimaaminen luonnottomuudeksi on jo itsessään varsin hankala asia, sillä kysymys siitä mikä on luonnollista on äärimmäisen vaikea. Jokatapauksessa tämäkin asia on esiintynyt luonnossa vuosi tuhansien ajan.

Outoa se varmaan on, mutta koska on tullut hyväksi perusteeksi tuomita jokin, koska se on meidän mielestämme outoa?

Lopuksi jos vielä tuntuu siltä, että ihan sairasta puuhaa, niin huomauttaisin vielä, että monet meistä ovat sitä mieltä, että on ihan ok pitää eläimiä pienissä häkeissä ja kohdella äärimmäisen huonosti, jos ne tuodaan sitten siististi meidän lautasillemme. Kaksinaismoraalisuus huipussaan. Eipä tässä muuta.
« Uudemmat - Vanhemmat »