IRC-Galleria

Tiedot

Luokittelu
Tietokoneet ja Internet
Perustettu
26.12.2004
Tilastot
Käyntejä: 1523 (1.7.2008 alkaen)
Koko
82 jäsentä
Tyttöjä: 5 (7 %)
Poikia: 77 (93 %)
Keski-ikä
34,0 vuotta
Otos: 59 jäsentä
Tyttöjen keski-ikä: 32,5 vuotta
Poikien keski-ikä: 34,1 vuotta
Ylläpitäjä
Zeetah

Jäsenet (82)

soulseeker69VilpeVilde321Dankirkfinheka91stWasmsreipJ0ukahainenc4simirExcsieni-kyuspooofNorkyImishormattinivMatti_T
« Uudemmat - Vanhemmat »

miksuhQML -ohjelmointiesimerkkiLuonut: miksuhTorstai 31.01.2013 20:44

Edellisen blogipostaukseni jälkeen olen saanit joitakin privaattiviestejä, joissa on kyselty kuinka helppoa on tehdä sovelluksia Symbianille, MeeGolle ja Jollan tuleville Sailfish -älypuhelimille. Lisäksi koodiesimerkkejä on toivottu nyös No hyvä on. Annan tässä ja seuraavissa blogikirjoituksissani muutaman esimerkin.

Jolla ei ole vielä julkaissut sovelluskehitysympäristöä, joten keskityn esimerkeissä Symbianiin ja MeeGoon joista itselläni on runsaasti kokemusta. Symbian- ja MeeGo -sovelluksille on edelleen runsaasti kysyntää, joten aihe on edelleen ajankohtainen. Kannattaa kuitenkin huomata, että Jollan ja Blackberryn tuleville älypuhelimille voi niillekin kehittää QML -sovelluksia. Lisäksi Qt:n nykyinen omistaja, Digia, aikoo tuoda Qt:n ja QML:n virallisesti myös Androidille ja iPhonelle.

Uutta ohjelmointikieltä opeteltaessa on syytä lähteä liikkeelle aivan perusesimerkeistä. Sen takia tällä kertaa esimerkkinä on perinteinen HelloWorld -sovellus :-) Kirjoitan myöhemmin blogiartikkelin, jossa annan monipuolisemman tosielämän esimerkin, jossa esittelen mm. verkkoayhteyttä, listanäkymän käyttöä, XML -muotoisen datan käsittelyä ja GPS-paikannusta. Mutta aloitetaan nyt yksinkertaisella Hello Worldilla. Annan sovelluksesta kolme eri koodiesimerkkiä, joista ensimmäinen on kaikkein yksinkertaisin, ja kolmas kehittynein, sekä lähinnä oikeaa tosielämän sovellusta

Esimerkit on tehty Qt:n QML-kielellä.


*** Esimerkki 1 ***

Ensimmäinen versio Hello World -sovelluksesta on kaikkein yksinkertaisin. Sovellus käyttää ainoastaan QML -kielen peruskomponentteja. Sovellus ei käytä mitään alustakohtaisia komponentteja, joten koodi toimii sellaisenaan nin Symbianissa kuin MeeGossakin.

Lähdekooditiedosto - main.qml

import QtQuick 1.1

Rectangle {
Text {
anchors.centerIn: parent
text: "Hello world!"
}

MouseArea {
anchors.fill: parent
onClicked: Qt.quit()
}
}

Yllä oleva esimerkki on täysin toimiva QML-sovellus. Sovellus näyttää "Hello world!" -tekstin keskitettynä keskelle puhelimen näyttöä. Käyttöliittymä mukautuu automaattisesti puhelimen kääntämiseen pysty- tai vaaka-asentoon, joten teksti on aina keskellä näyttöä riippumatta näytön resoluutiosta ja koosta. Sovellus voidaan sulkea koskettamalla sormella puhelimen näyttöä.

Sovellus näyttää tältä:




QML -sovellusten pääohjelma kirjoitetaan yleensä main.qml -lähdekooditiedostoon. Tässä tapauksessa koko ohjelmakoodi on main.qml -tiedostossa.

Ohjelmalistauksessa oleva import -rivi on pakollinen jokaisessa QML -lähdekooditiedpstossa, eli QML -dokumentissa. Kyseinen rivi ottaa käyttöön QML -kielen peruskomponentit. Rivin lopussa oleva luku on Qt Quick -versionumero, joka pitää aina määritellä. Symbianissa ja MeeGossa QtQuick versio on nykyään 1.1. Kun versionumeroksi on kirjoitettu 1.1 se tarkoittaa, että ohjelmakoodi vaatii toimiakseen Qt Quick version 1.1 tai sitä uudemman version.

Jokainen QML -lähdekooditiedosto, eli QML -dokumentti, määrittelee yhden QML -komponentin. QML -komponentti voidaan rinnastaa Java ja C++ kielten luokkiin. Yllä olevassa esimerkissä on käytetty kolmea uudelleenkäytettävää QML -komponenttia: Rectangle, Text ja MouseArea. Tässä artikkelissa myöhemmin esitetyssä esimerkissä 3 luodaan ohjelmoijan määrittelemä komponentti MainPage, joka on määritelty QML -dokumentissa MainPage.qml. Komponentin nimi ja lähdekooditiedoston nimi ovat aina toisiaan vastaavat, esim. MainPage.qml -lähdekooditiedosto määrittelee komponentin MainPage.

Komponentti Rectangle on ns. juurikomponentti, josta enemmän myöhrmmin tässä artikkelissa. Kuten edellä sanoin QML-sovelluksen pääohjelma kirjoitetaan yleensä main.qml -lähdekooditiedostoon. main.qml lähdekooditiedostossa määritelty juurikomponentti toimii sovelluksen pääohjelmakomponenttina, sekä käyttöliittymän "ikkunana", jonka sisällä sovelluksen käyttöliittymä näytetään.

Eli sovelluksen "ikkunana" on komponentti Rectangle. Rectangle on yksi QML:n peruskomponenteista, se on graafinen komponentti, joka näyttää ruudulla suorakaiteen. Rectanglella, kuten kaikilla QML-komponenteilla, on useita ominaisuuksia (property), joihin komponenttin toimintaan ja ulkoasuun voidaan vaikuttaa. Esimerkissä komponentin Rectangle sisällä on määritelty komponentti Text, joka määrittelee, että ruudun keskellä näytetää teksti "Hello world!". Sovelluksen kolmas komponentti on MouseArea, joka reagoi puhelimen näytön kosketukseen, kun näyttöä kosketaan sovellus suljetaan.

*** Esimerkki 2 ***

Toinen versio Hello World -sovelluksesta on pohjimmiltaan vastaava kuin edellä esitetty versio. Erona on se, että nyt sovellus on toteutettu käyttäen Symbianille suunniteltuja käyttöliittymäkomponentteja, jotka noudattavat Symbianin käyttöliittymätyyliä.

Lähdekooditiedosto - main.qml

import QtQuick 1.1
import com.nokia.symbian 1.1

Window {
Label {
anchors.centerIn: parent
text: "Hello world!"
}

MouseArea {
anchors.fill: parent
onClicked: Qt.quit()
}
}

Sovellus näyttää tältä:




*** Esimerkki 3 ***

Kolmas ja viimeinen versio Hello World -sovelluksesta on kaikkein lähinnä oikeaa tosielämän sovellusta. Edelliset kaksi esimerkkiä toimivat perusesimerkkeinä, mutta niistä puutui useita tosielämän sovelluksille yhteisiä piirteitä.

Aiempien esimerkkien kohdalla sovelluskoodi voitiin kirjoittaa yhteen lähdekooditiedostoon nimeltä main.qml. Käytännössä oikeita sovelluksia kehitettäessä on järkevää pilkkoa sovelus pienempiin loogisiin uudelleen käytettäviin osiin. Siksi tässä esimerkissä ohjelmakoodi on jaettu kahteen eri tiedostoon nimiltään: main.qml ja MainPage.qml. main.qml sisältää itse sovelluksen päärungon, MainPage.qml sisältää sovelluksen päänäkymään liittyvän koodin. Sovelluksessa voi olla useita eri näkymiä, jotka kukin voidaan määritellä omassa lähdekooditiedostossaan. Tässä tapauksessa näkymiä on vain yksi.

Lähdekooditiedosto - main.qml

import QtQuick 1.1
import com.nokia.symbian 1.1

PageStackWindow {
id: window

showStatusBar: true
showToolBar: true

initialPage: MainPage { tools: toolBarLayout }

ToolBarLayout {
id: toolBarLayout

ToolButton {
flat: true
iconSource: "toolbar-back"
onClicked: Qt.quit()
}
}
}

Lähdekooditiedosto - MainPage.qml

import QtQuick 1.1
import com.nokia.symbian 1.1

Page {
Label {
anchors.centerIn: parent
text: "Hello world!"
}
}

Sovellus näyttää tältä:



Yllä oleva kolmas versio Hello World - sovelluksesta näyttää "Hello wor!d!" -tekstin puhelimen näytön keskellä samaan tapaan kuin aiemmat esimerkit. Lisäksi viimeisimmän esimerkin sovellus näyttää puhelimen näytön yläreunassa Symbianin tilapalkin (StatusBar) ja näytön alareunassa Symbianin työkalupalkin (ToolBar). Sovellus lisää työkalupalkkiin yhden nappulan (ToolButton), jota koskettamalla sovellus voidaan sulkea.

msin.qml -lähdekooditiedostossa määritellään, että sovellus näyttää tilapalkin ja työkalupalkin. Sovelluksen aloitusnäkymäksi asetetaan MainPage.qml -lähdekooditiedostossa määritelty näkymä (MainPage QML-komponentti). Samalla määritellään mitä nappuloita työkalupalkissa näkyy kun MainPage -näkymä on näkyvissä ruudulla. Tässä esimerkissä työkalupalkin napit määritellään main.qml -lähdekooditiedostossa. Ne voitaisiin yhtä hyvin määritellä MainPage.qml -lähdekooditiedostossa. Niin tehdäänkin usein sillon kun kehitettävässä sovelluksessa on useampi kuin yksi näkymä. Jokaisella näkymällä voi olla omat työkalupalkin napit, jotka näytetään näkymän ollessa ruudulla näkyvissä. Kpska tässä sovelluksessa on vain yksi näkymä, riittää että työkalupalkin napit määritellään main.qml lähdekooditiedostossa.

Jokaisessa QML -lähdekooditiedostossa on yksi ja vain yksi ns. juurikomponentti. Esimerkin 1 tapauksessa juurikomponentti on Rectangöe. Esimerkissä 2, juurikomponentti on Window. Esimerkin 3 lähdekooditiedostossa main.qml juurikomponentti on PageStackWindow ja MainPage.qml -lähdekooditiedostossa juurikomponentti on Page.

Kyse on olio-ohjelmoinnista tutusta periytymisestä. Olio-ohjelmointikieliä, kuten C++ ja Java, käytettäessä voidaan määritellä uusia luokkia periyttämällä uusi luokka jostakin toisesta jo olemassa olevasta luokasta. QML:n juurikomponentin tapauksessa on kyse samasta asiasta. Esimerkiksi esimerkin 3 QML -komponentti MainPage on peritty komponentista Page. Komponentti MainPage siis laajentaa komponentin Page -toiminnallisuutta.

Esimerkissä 2 juurikomponenttina oli komponentti Window, esimerkissä 3 puolestaan lähdekooditiedoston main.qml juurikomponenttina on PageStackWindow. On ohjelmoijan makuasia kumpaa komponenttia sovelluksessaan käyttää. PageStackWindow on kuitenkin monipuolisempi kuin Window ja sisältää monia helpottavia ominaisuuksia, jotka vähentävät koodinkirjoitustarvetta. PageStackWindow on peritty komponentista Window, joten se sisältää kaikki samat toiminnot kuin Window ja sen lisäksi joukon toimintoja, jotka puuttuvat komponentista Window.

QML ei ole tarkoitettu vain käyttöliittymien rakentamiseen. Sovelluksen voi tehdä kokonaan QML kielellä. Niin haluttaessa sovellus voidaan tehdä myös niin, että osa siitä on toteutettu QML -kielellä ja osa C++:lla. QML -kieltä voidaan myös laajentaa uusilla QML-komponenteilla, jotka on tehty C++:lla, tällöin C++:lla tehtyä komponenttia voidaan kätyttää QML -sovelluksessa aivan samoin kuin mitä tahansa QML -komponenttia.

anqqaGaltsudevi 2010Luonut: anqqaTiistai 11.01.2011 13:44

Vuoden 2010 tapahtumat galtsun versionhallinnasta, eli mitä devaajat teki. Jokainen pallero videossa kuvaa tiedostoa johon devaaja on tehnyt muutoksia.


Mitä koko devitiimi teki:




Mitä allekirjoittanut teki:




CVS + gource + ffmpeg

enyoneEnymind WikiLuonut: enyoneTorstai 15.10.2009 14:46


Find out more information about our services from Enymind Wiki!
http://wiki.enymind.fi/

crinusVisual Basic studio 2008Luonut: crinusTorstai 02.04.2009 01:01

Tuleva työkalu, jonka opettelu alkaa piakkoin. Mielenkiintoista sukeltaa Microsoft-maailmaan, en ole aiemmin tehnyt merkittävästi mitään siellä. Luin Järvisen Janin kirjaa kyseisestä ohjelmistokehitysympäristöstä, ja alkusivujen perusteella kyse on aika järeän luokan työkalusta. Itse asiassa ensimmäinen käytännön kysymys on, minne sen asennan. Koulun puolesta ei ilmeisesti ole mahdollista tehdä töitä luokissa, joten käsitykseni on että omalle koneelle se tulee. Koti-Vista huutaa jo nyt hoosiannaa ja on lisäksi aivan tukossa (hmm.. nyt tekis mieli pistää kyyninen kommentti käyttöjärjestelmästä). Joten oikeasti pitää miettiä..!

...
...<Logging in>...
...<acquiring password>...
...<password acquired>...
...<loading logs and data>...
...<finding diary>...

<diary acquired>

"
"
Se olisi helmikuun toiseksi viimeinen viikonloppu. Tänä vkl:na ei juoda pisaraakaan alkoholia. Sen
sijaan joudun tyydyttämään tätä juomahaluani sokerittomalla limpparilla. Limpparilasi, jossa lilluu
pari jääpalaa. Hmm...jääpaloja...*hallitsematonta kuolaamista*
"
"

...<executing cleaning software>...

...<cleaning>.....

<writing diary may continue>

"
"
Eli tässä sitä ollaan. Kyllä tästä vkl:sta tulee mukava, hyvä peliseura ja hyvä musiikki takaavat sen.
Ei tässä jaksa nyt paljoa kirjoitella, pelaamaan kohta.
"
"
...
...<writing ended>...
...<Shutting down main software>...
...
<Main software shutdown>

erisgummavahvikeLuonut: erisgummaMaanantai 11.08.2008 07:09

toistuvasti
itseluottamattomuuteni kuiskaa luovuta
mutta nyt enemmän opin sitä yliajamaan
ja huomaan löydöksiä:
minä keskellä uskalletuinta toivetta

aivan turhan usein jää ansaittu haltuuttamatta
koska meidät on niin taottu myötää hyljeksimään

mitä tekosyistä,
sinun näytelmästäsihän tässä on kyse
mikä vitun idea on siinä että päättää epäonnistua?
kun hyväksyt tulla järkiisi niin typerä onnistus/epäonnistus-polariteetti kuihtuu väistämättä pois

on ihmeellistä kuinka joku voi määritellä
että mikä tahansa ei olisi ravintoa.

herbieceeLuonut: herbiePerjantai 18.01.2008 18:29

C++ -ohjelmointi kirja paukahti postin mukana. Näin minustakin tulee himokoodari! ;-)
« Uudemmat - Vanhemmat »