IRC-Galleria

Guttersniper

Guttersniper

https://soundcloud.com/lokkijay

Selaa blogimerkintöjä

Tässä vapaalla tyylillä suomentamani artikkeli Cracked-sivustolta.





Sanotaan, ettei muistiin kannata luottaa. Tällä tietenkin tarkoitetaan, että muiden ihmisten muistikuviin ei voi luottaa. Emme halua ajatella, että omat havaintomme maailmasta pohjautuvat hyvin puutteelliseen ja epäloogiseen tallennusjärjestelmään.

Nyt ei siis ole kyse huonosta nimimuistista tai mistään muusta aivan ilmeisestä asiasta. Tiede on osoittanut muistimme olevan pohjimmiltaan patologinen valehtelija, joka heittelee johtopäätöksiä hyvin usein suoraan hatusta. Tässä muutamia esimerkkejä aivojemme tavoista jauhaa meille täyttä soopaa.



#5. Muistiamme voi manipuloida pelkän toiston avulla.






Vähän aikaa sitten maailmaa valloitti kohu siitä, että alati kasvava ihmisjoukko uskoi Yhdysvaltain presidentti Barack Obaman olevan muslimi huolimatta siitä, että netti on pullollaan videoklippejä ja kuvamateriaalia herrasta juomassa alkoholia, syömässä sianlihaa, vannomassa käsi Raamatun päällä ja istumassa kristillisessä kirkossa.





Tästä huolimatta lähes 20% Pew Research Centerin haastattelemista ihmisistä uskoi Obaman olevan muslimi pelkästään sen vuoksi, että useat toimittajat olivat uudestaan ja uudestaan vakuutellut asian olevan näin.



Kuvassa Obama poseeraa kuuluisan Imam Ali bin Supermanin patsaan juurella.


Asialle voi nauraa niin paljon kuin suinkin haluaa, mutta tämä tekniikka puree jokaiseen meistä, useilla asteilla. Kukaan ei tietenkään halua ajatella olevansa altis mainonnalle, propagandalle tai valheille. Ikävä homma, mutta se vain sattuu olemaan yksi osa aivojemme mekaanista työskentelyä: kuultuamme jonkun lausunnon tarpeeksi monta kertaa, alamme antamaan sille enemmän painoarvoa.

Tätä kutsutaan ”totuuden illuusioksi”. Me arvioimme asioiden ja väitteiden faktuaalista sisältöä pohjaten niiden esiintymistiheyteen yhteiskunnassamme. Me pidämme tuttuudesta, ja valheen toistaminen iskostaa sen putoamaan suoraan aivojemme todellisuudentajua käsittelevälle osastolle. Jokainen mainostaja ja propagandisti tietää tämän. Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä, ja jokaisessa meissä on alkukantainen osa, joka jatkuvasti sanoo meille ”Jos muut heimon läheiset jäsenet uskovat tähän, niin silloin tässä on oltava jotain perää.”

Sokerina pohjalla faktapohjaisen tiedon näyttäminen ei useimmiten korjaa asiaa, pikemminkin päinvastoin. Tutkimukset osoittavat, että altistuminen faktoille ei saa meitä muuttamaan mielipidettämme omaksuttuamme virheellisen näkökannan, vaan saa meidät pitämään vielä lujempaa kiinni tästä epäluotettavasta informaatiosta. Syyn tähän voinee helposti arvata: minäkuvamme voittaa kaiken. Koemme tärkeämmäksi uskoa olevamme erehtymättömiä kuin myöntää olevamme väärässä. Tästä johtuen ihmiset jatkavat uskomista jo valheellisiksi todettuihin huijauksiin.



"Miksi kukaan feikkaisi jotain tällaista?"


Paras on kuitenkin vielä edessä:

Suurin osa ihmisistä uskoo tämän ajattelutavan olevan jotain, mitä muut ihmiset toteuttavat alitajuisesti, mutta uskovat itse olevansa puolueettomia tarkkailijoita, jotka näkevät näiden asioiden typeryyden. Tällekin on syynsä, ja sitä kutsutaan ”asenteellisuuden sokeaksi pisteeksi” (parempaa suomennosta voi ehdottaa).

Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että oman ajatusjärjestelmämme puolueellisuus rampauttaa kykymme tarkastella omaa puolueellisuuttamme. Juuri kun ajattelemme päämme sisällä ”Hah, olen huomannut tekeväni noin! Mutta ainakaan en ole niin pähkähullu kuin Obamaa muslimiksi kuvittelevat kaistapäät.”, todistamme oman puolueellisuutemme tekemässä työtään. Yritämme tarkastella rikkinäistä mekanismia rikkinäisellä mekanismilla. Tämä on kuin yrittäisimme leikata omaa tulehtunutta persettämme skalpellilla, jota omat pakaramme pitelevät.



Kuvassa maailman parhaita kirurgeja.

JATKA OSAAN 2 TÄSTÄ

Kahlil Gibran on loveTiistai 07.09.2010 05:49

Love one another,
but make not a bond of love.
Let it rather be a moving sea
between the shores of your souls.
Fill each other's cup,
but drink not from one cup.
Give one another of your bread,
but eat not from the same loaf.
Sing and dance together and be joyous,
but let each one of you be alone.
Even as the strings of a lute are alone
though they quiver with the same music.
Give your hearts, but not into each other's keeping.
For only the hand of life can contain your hearts.
And stand together, yet not too near together.
For the pillars of the temple stand apart.
And the oak tree and the cypress grow not in each other's shadow.
- Kahlil Gibran

Yksinäisten taivaiden painoTorstai 26.08.2010 07:06

Kaipaan ystävää tässä rauhallisuudessa
saavuttaakseni täyden kesän
Näin jotain tajunnalleni tarkoittamatonta
ja nyt se on polttomerkki verkkokalvossani.
Suloiset, seikkailunhaluiset mielemme
ovat huumaavan varmuuden lumoamia
kunnes tytöt löytävät sisällään piilevän naisen
joka muuttaa heidät
Jumalattariksi
jotka heräävät jokaiseen aamuun
ammentaen olemiselle ripauksen merkitystä
Jumalattariksi
jotka vaipuvat painajaisuniinsa
etsien turvapaikkaa myrskyjen tyynistä silmistä
Jumalattariksi
Jotka lepäävät sängyillämme hiljaisuus huulillaan
vietellen meidät väistämättömään sirpaloitumiseen
Jumalattariksi
Jotka saavat muistomme haukkomaan henkeä
potkien jokaisen sydämen tunnottomaksi
Jumalattariksi
joille menneisyys on uusiutuva luonnonvara
joka näyttäytyy tulevaisuuden vaietessa
Minä tiedän, että suru on vain vääristynyt linssi
joka johdattelee raivomme luovuuden lähteelle
ja kerta toisensa jälkeen
yksinäisten taivaiden paino
putoaa harteillemme.

TaivaanrakentajaLauantai 14.08.2010 21:28

Makaan pehmeällä nurmikolla
palauttaen eksynyttä horisonttia raiteilleen
Valssasin traumojeni kanssa
paljasjaloin kylmän raudan päällä
kunnes eräs kuolevainen puhdisti loisteeni
tappavan pudotuksen yllä
Tarina, joka vastustaa paljastamistaan
Saavuttamaton uni, jonne ehkä palaan
Harvoille luetut sanat
puhalsivat minut hereille
ja havaitsin pahaenteisiä varjoja
- rakastuneita muukalaisia
Tänä aamuna olen iloinen,
että on olemassa
autioita, väkeviä aaltoja
joilla on tilaa matkustaa
Ehkäpä arvostankin tätä tyhjyyttä
sillä tiedän, että tulen rakastamaan pyyteettömästi
kaikkea sinussa
Tarkoituksemme nousee
harkittuna iäisyydessä,
kyynelehtiköön silmämme
ajan helähdyksessä.

Revolter ProgenyTorstai 12.08.2010 03:40

Kuunnelkaa biisiä, kertokaa mitä ootte mieltä =)

InceptionistaSunnuntai 18.07.2010 23:24

Hieno tuo galtsun Inception-skaba: "Kuka on elokuvan pääosassa?" Samassa ilmoituksessa on leffan posteri, jossa päähenkilön nimi komeilee massiivisen kokoisin kirjaimin. =)

Mutta joo, tää on kyllä ihan pakko nähdä. Oon odotellut tätä niin kauan!


I won't shiver in the cold
I won't let the shadows take their toll
I won't cover my head in the dark
And I won't forget you when we part

Collapse the Light Into Earth

I won't heal given time
I won't try to change your mind
I won't feel better in the cold light of day
But I wouldn't stop you if you wanted to stay

Collapse the Light Into Earth

Kesän helmiä.

Seksin tarkoitus, osa 2Lauantai 19.06.2010 17:38

HUOM! Lue osa 1 ennen tätä!

--

Fakta seksin objektiivisesta merkityksettömyydestä tuntuu kuitenkin pelottavalta. Se tarkoittaa, että joka kerta seksiä harrastaessaan olisi tuuliajolla. Se tarkoittaa, että joutuu ottamaan vastuun valinnoistaan ja kokemuksistaan. Jos uskoo seksin olevan vaarallista ja sen olevan kykeneväinen tuhoamaan ihmisiä, niin tällainen lähestymistapa tuntuu ymmärrettävästä syystä kauhistuttavalta.

Seksin merkityksettömyys on pelottavaa myöskin sen takia, että kenenkään ei olisi pakko noudattaa mitään tiettyjä, ennaltamääriteltyjä kriteerejä, Tämä saa meidät irti kahleista, joita muodostamme voidaksemme tuntea olevamme kontrollissa oman seksuaalisuutemme suhteen. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, ettei kukaan voisikaan sanoa kumppanilleen:
"Sä nyt ilmiselvästi omaat tollaisen vääristyneen ja pervon seksuaalisuuden. Sun pitäisi haluta niitä juttuja, joita mä haluan - sitä 'oikeaa' seksiä!"

Molemminpuoleisesti onnistunut seksi vaatinee sen, että luotamme toisiimme ja ymmärrämme toistemme seksuaaliset erot.
Tämä tarkoittaa ensinnäkin sitä, että teemme valintamme laajasta vaihtoehtojen kirjosta. Tulemmeko tekemään hyviä valintoja? Valintoja, jotka paljastavat meistä asioita, joita emme välttämättä itsekään hyväksy? Tämä on paljon isompi askel kuin se, että kropan huutama panetus paljastuu kumppanille. Huomaammeko olevamme kiinnostuneita asioista, joista "hyvät ihmiset" eivät ole kiinnostuneita? Satuttavatko valintamme kumppaneitamme, perhettämme taikka ympäristöämme?

Toiseksi, meidän on luotettava seksiin. Viekö se meidät niin pitkälle, ettemme ole kykeneväisiä palaamaan? Kestävätkö silmäsi seksin kirkkauden ja pimeyden? Tätä voisi verrata siihen, että kävelee suoraan aurinkoisesta ulkoilmasta pimeän luolan perälle tietämättä, mitä siellä oikeastaan on. Tämä vaatii rohkeutta.

Kolmanneksi, meidän on luotettava kumppaniimme. Kykeneekö hän kohtaamaan seksuaaliset tekosi? Onko hän valmis siirtymään uusille seksuaalisille näköalapaikoille kanssasi, vai lähdetkö sinne sittenkin yksin? Meneekö hän eteenpäin ja kauemmas nopeammin kuin sinä, jättäen sinulle yksinäisyyden tunteen? Todellisuudessa seksi on lähes aina kokemus heilahtelusta: yksin oleskelua ja yhtäkkistä jälleennäkemistä, josta sitten hetkiä myöhemmin jäädään taas omille teilleen luottaen, että löytää takaisin kumppaninsa luokse.

Viimeisimpänä (muttei suinkaan vähäisimpänä) meidän on luotettava siihen, että olemme riittäviä - tämä tarkoittaa sitä, että kehomme vastaavat seksin esittämiin haasteisiin. Pelko kehon vastaanottamattomuudesta seksin suhteen on oikeastaan turhaa, koska seksi on olemassa vain kehoissamme, ja näin ollen seksi itsessään ei voi esittää haasteita, joita keho ei voisi vastaanottaa. Tässä mielessä esimerkiksi erektion häviäminen on kehon täydellinen vastaus siihen, mitä tapahtuu milläkin hetkellä. Se kertoo meille, mistä sytymme ja mistä emme. Erektion katoaminen on ongelmallista vain ja ainoastaan jos meillä on tietty, umpimähkäinen standardi kehomme käyttäytymiselle.

Monet ongelmalliset käyttäytymismallit heijastavat, kuinka kovasti ihmiset haluavat seksillä olevan tiettyä merkitystä. Voidakseen ylläpitää illuusiota tästä mielikuvasta, esimerkiksi Yhdysvaltain yhteiskunta on halukas vainoamaan joitain jäseniään lakialotteilla, jotka säännöstelevät ja rajoittavat seksuaalista käyttäytymistä tai estävät seksivalistuksen. Tämän vuoksi useat ihmiset ovat niin kiinnostuneita ja sanavalmiita toisten ihmisten seksuaalisuudesta - Kaikkialla leijailevien eriävien seksinäkemysten ympäröimänä oleminen tuntuu vaaralliselta. Tässä mielessä tarkoituksen määrääminen seksille tekee yhteiskunnasta teokraattisen: Hallitus on järjestäytynyttä uskonnollisuutta, media taas papistoa.

Toive seksin merkityksellisyydestä johtuu myös yleisestä tarpeesta erikoissäännöille, joiden tehtävänä olisi hallita seksuaalista käyttäytymistä ja päätöksentekoa. Tällaisella toiminnalla vältetään ottamasta vastuu monimutkaisesta, monimuotoisesta ja vaaralliselta tuntuvasta seksuaalisuudestamme. Ekstaattinen seksi tuntuisi olevan mahdollista vain uskaltaessamme päästää irti sosiaalisista rakenteistamme ja rajoista, joita seksillä väitetään olevan.

Humanismin pitäisi innokkaasti kehittää vuoropuhelua, joka käsittelisi seksuaalisuuden ekstaattista luonnetta ei-moralistisen ja ei-dogmaattisen tutkimuksen kautta. Humanismin pitäisi auttaa ihmisiä ymmärtämään seksuaalisuus koko mysteerisessä komeudessaan.

Joten, onko seksi tarkoituksetonta? Kyllä ja ei. Se on tarkoituksetonta objektiivisessa, filosofisessa mielessä. Se on kuitenkin merkittävää ja tarkoituksellista henkilökohtaisella tasolla. Yksi syy seksin harrastamiselle onkin jaksoittainen uudistumisenhalu. Halu saada itsensä ravituksi, liittyi siihen sitten intiimisyyttä, läheisyyttä, mielihyvää, luovuutta, kehollista täydellisyyttä, tai lupausta siitä, että elämä on kuin onkin elämisen arvoista.

Tarve teeskennellä, että seksillä on joku yleinen tarkoitus, on täysin ymmärrettävää. Se osoittaa sen, että ihmisillä on tarve olla maadoitettuja, riippuvaisia jostakin. Mutta ennen pitkää meidän tulee nousta ylös maasta ja kävellä - vaikka olemme huomattavasti korkeammalla kuin olemme aiemmin olleet, vaikka lattia tuntuukin kauhean kovalta, ja vaikka ajatus kaatumisesta on todella pelottava.

Kuten kaikkiin pelkoihin, myös tähän on reagoitava tunnustaen. On epäkypsää esittää, ettei meillä ole tätä pelkoa, ja ongelman kieltäminen estää meitä liikkumasta eteenpäin. Pelon hyväksyminen on edellytys kypsän universumin rakentamiselle.

Meidän täytyy kohdata demonimme - katsoa seksiä suoraan silmiin ja kävellä sen syvään, mustaan kitaan - viheltäen iloisia melodioita, tarvittaessa. Meidän tulee luottaa seksiin ja toisiimme tiedostaen, että pahinta mitä voi tapahtua on se, että törmäämme kokemukseen, jota emme halua toistaa.

Voimme kontata koko loppuelämämme lattialla tietäen, että tällä tavoin emme voi koskaan kaatua. Emme voi kuitenkaan oppia kävelemään nousematta ylös, kaatumatta maahan useita kertoja.

Kysymys kuuluu: kumpi on tärkeämpää sinulle?

Seksin tarkoitus, osa 1Lauantai 19.06.2010 17:37

Suomennokseni Dr. Marty Kleinin tekstistä "The Meaning of Sex", nauttikaa, mainostakaa ja antakaa paljon palautetta!

--

Seksillä ei näyttäisi olevan mitään olennaista tarkoitusta. Lähes jokainen ihminen kylläkin toivoisi sillä olevan.

Halu antaa seksille jokin tietty tarkoitus on ymmärrettävä ja tärkeä yritys. Mikäli aihetta lähestyy rehellisesti, tämä voi olla arvokas toimi; oli tämä tarkoituksen antaminen sitten naamioitu oikeudenmukaiseksi tarpeeksi arvostaa seksin tarkoitusta taikka seksin "todellisen" tarkoituksen saattamista ihmisten tietoisuuteen, aihe on joka tapauksessa yhteenottojen aiheuttaja sekä yksilöille että yhteiskunnalle.

Seksillä on merkitys ainoastaan siinä määrin kuin koemme sen. Seksin merkitys on kasvava, muttei se ole millään tavalla objektiivisesti, puolueettomasti tulkittavissa. Löydämme seksistä merkityksiä jokaisella kerralla kuin harrastamme sitä, mikä tarkoittaa merkityksen olevan vain ja ainoastaan kokemuksissamme. Seksin merkitys vaihtuu - se ikään kuin keksitään uudelleen - jokaisella kerralla, jolloin osallistumme tai päätämme olla osallistumatta siihen.

Suurin osa ihmisistä tarvitsee seksille jonkun suuremman merkityksen, koska toinen vaihtoehto on liian pelottava: Seksin harrastaminen eksistentiaalisessa tyhjiössä. Tarkoitukseton seksi vaatisi osapuolia leijailemaan vapaasti seksuaalisessa kokemuksessa sen sijaan, että he olisivat kodikkaasti ankkuroituina kognitiiviseen kehikkoon - selitykseen.

Tämä on pelottavaa, koska meihin on iskostunut käsitys siitä, että seksi on jollain tavalla sopimatonta. Opimme tarvitsevamme suojelua seksuaalisuudelta ja sen epäsuoralta, rajattomalta ja määrittelemättömältä luonteelta - tuolta mielijohteiden ja tunteiden kakofonialta, ja sen ylimaallisesta potentiaalista, jonka pelkäämme vievän meidät pois itsemme luota, emmekä välttämättä pääsisi enää takaisin.

Koska seksi on perimmiltään maadoitettu ruumiiseen, se on oikean aivopuoliskon epäjohdonmukainen kokemus, ei niinkään vasemman aivopuoliskon kognitiivinen kokemus. Seksiä voi toki analysoida, arvioida ynnä muuta, mutta tämä on irrallaan seksikokemuksesta. Seksin harrastaminen ja seksin ymmärtäminen ovat kaksi erillistä toimintoa, samalla tavalla kuin syöminen ja ravitsemustieto eroavat toisistaan. Mikäli jatkuvasti yrittäisi syömisen yhteydessä ymmärtää ja analysoida ravitsemusta tai ruoansulatusjärjestelmää, niin samalla heikentäisi ateriointikokemukseen liittyvää aistillisuutta ja nautintoa.

Seksi ei rajoitu yhdyntään; Se ei rajoitu itse asiassa edes sukuelintoimintoihin. Todellisuudessa "seksi" määrittelee valtavan toimintojen valikoiman. Tämä on toinen puoli dialektiikkaa: Monet asiat voivat olla seksiä, koska seksillä on juuri se merkitys, minkä koemme sillä hetki hetkeltä olevan. Seksillä on lähes loputon määrä tarkoituksia, koska seksuaalisiksi kutsuttavien asioiden ja toimien määrä on niin valtava.

Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä seksin objektiivisen merkityksen pystyvät helposti sanomaan, mitä seksi on ja mitä se ei ole. Tällainen kahtiajako on selkeä, mutta juuri tämän takia tällaisten ihmisten näkökulma seksistä on ennalta-arvattavan suppea. Tämä selittää sen, miten lukuisat ihmiset kykenevät olevaan niin hurskastelevia siitä, mitä ihmisten tulisi ja ei tulisi tehdä seksuaalisessa mielessä.

"Intiimisyys" on esimerkiksi yhteinen asia, jonka seksille tarkoitusta vaativat ihmiset tuovat usein esille. Intiimisyys voi tietenkin olla todella hyvä asia, mutta tämä sana tarkoittaa eri ihmisille täysin eri asioita. Tämän vuoksi intiimisyyden sisällyttäminen "hyvään ja terveeseen" seksuaalisuuteen luo seksuaalisten kokemusten hierarkian, joka väheksyy tai jopa poissulkee lukuisia seksuaalisuuteen liittyviä tärkeitä näkökantoja.

Tämän täytyy olla totta huolimatta ihmisistä, jotka päättävät seksin omaavan jonkin tietyn merkityksen. Tässä mielessä perinteinen kristillisyys ja lukuisat muut seksikielteiset instituutiot eivät olekaan ainoita seksuaalisen sortamisen lähteitä kulttuurissamme. Järkähtämätön kanta oikeasta seksuaalisesta kokemuksesta, seksin merkityksestä ja siihen liittyvästä päätöksenteosta on todellinen syypää. Tietenkin kirkko ja muut instituutiot vaikuttavat ihmisten näkökulmiin, mutta näistä näkökulmista jokainen lopulta päättää itse.

Esimerkiksi järjestäytynyt humanismi on sitä uskonnollista näkökulmaa vastaan, että seksi olisi luonnostaan paha asia. Mutta samalla tämä humanismi yrittää löytää seksille "sitä todellista ja maallista" merkitystä, ja tämä tavallaan tekee salaa yhteistyötä yhteiskunnan käsitejäykkyydellle. Toisin sanoen, tällainen näkökulma eroaa muista seksuaalisista dogmeista vain ja ainoastaan sisältönsä puolesta. Saman kolikon eri kääntöpuolet.

Lyhyesti: Mikäli seksillä on vain henkilökohtainen merkitys, kykenemme halutessamme kokemaan seksuaalisten tunteiden ja merkitysten ihanan kirjon. Ilman tätä näkökulmaa koko seksuaalisuuden spektri kapenee, muuttuu näkymättömäksi ja jopa lopullisesti poissuljetuksi.

Seksuaalisuudella ja seksillä on myös pimeät puolensa, joihin voi suhtautua monilla tavoilla, eikä kokemukseen pohjaava, joustava seksuaalikäsitys tuomitse erilaisia suhtautumistapoja. Itse asiassa tämä käsitys jopa hyväksyy erilaiset tavat, antaa niille tilaa, leikittelee mukana tai sitten ei, mutta joka tapauksessa aina kunnioittaa erilaisia näkemyksiä.

Jos taas uskoo seksillä olevan jokin tietty, yksittäinen tarkoitus - esimerkiksi seksin tulisi aina vaalia ihmissuhdetta - niin samalla jättää seksiin liittyvät pimeät puolet huomiotta. Tällainen näkökanta joutuu kieltämään näiden puolien olemassaolon ja sanomaan, että "tuo nyt vain heijastaa perverssiä mielenterveyttä ja seksuaalisuuta. Tällainen ihminen joutuu jatkuvasti kitkemään ja tuhoamaan oman seksuaalisuuslokeronsa ulkopuolella kasvavia "rikkaruohoja", koska kokee niiden olemassaolon uhkaavan omaa käsitystään seksuaalisuudesta. Tämä on sensuurin ja sortoliikkeiden ensisijainen menettelytapa.

Miksei asiaa voisi ajatella positiivisesti? Miettikääpä: Se, että seksillä ei ole olennaista merkitystä, on äärimmäisen positiivinen ominaisuus. Se antaa meille mahdollisuuden löytää lukemattomia tapoja harrastaa seksiä - ikään kuin käyttää seksiä itsetutkiskelun työkaluna. Se antaa meille mahdollisuuden leikkiä sanan puhtaimmassa merkityksessä.

Osa 2