Uusimmat blogimerkinnät

Selaa blogimerkintöjä

Day 7Tiistai 29.05.2007 15:17

Toinen päivä Bailanilla alkoi lievän krapulan merkeissä. Magic Gardenin drinkit olivat tanakoita tai sitten kuumuus teki alkoholista tehokkaampaa. Mene ja tiedä, mutta heikotusta esiintyi aamulla :-)

Avolavapaku (=pick-up-taksi eli saengkaw) tuli vartin myöhässä, mikä oli ihan hyvä,koska aamiasieni oli myös myöhässä. Pääsin pelkääjän paikalle, lava oli jo täynnä. Auto hurautti meidät Bao Bangin laiturin alkupäähän,josta kävelimme laiturin puolessavälissä odottavaan entiseen kalastusveneeseen,johon oli rakennettu katos etukannella ja muutamille ohjaamon päälle sijoitettujen penkkien suojaksi. Pullovettä sai niin paljoin jaksoi juoda, samoin snorkkelin ja lasit. Räpylät maksoivat ekstraa, koko reissun hinnaksi tuli 900 bht eli noin 18 e.

Köröttelimme tunnin melko rauhallista merta tenniskentän kokoista saarta ympäröivälle korallimatalikolle, jossa polskimme puolisen tuntia. Vesi oli lämmintä ja suolaista. Nenä pohjaa kohti, snorkkelin läpi hengittäen, aika kului rivakasti. Pohjalla oli siellä täällä, parin metrin syvyydessä, parin neliömetrin korallimuodestelmia, merisiilejä alle kuuden joukoissa sekä kovasti muita polskijoita. Oman laivamme noin 20 snorklaajan lisäksi matalalikolla oli kolmisenkymmentä muista laivoista laskeutunutta turistia - eikä nyt edes ole sesonki eli tammi-helmikuu!

Jatkoimme täältä aterian (riisiä, wok-pannulla paistettija vihanneksia ja lihapalleroita) kohti seuraavaa matalikkoa, jonka erikoisuus olivat merivuokot. Muuten pohja oli tutunnäköistä. Pinnalla matalikon keskeltä kohosi kivinen saari,jonka ympäriltä löytyi kiviä,joilla saattoi lepuuttaa itseään.

Kolmas alue,jolle menimme, oli kahden saaren (pienen kivisen luodon ja huomattavsti isomman saaren, välisessä salmessa. Pohjalta löytyi kaikkea mitä aiemminkin. Itse onnistuin lisäksi näkemään taistelukalan näköisen, mutta isomman, noin kissan kokoisen yksinäisen kalan. Harmi, ettei ollut kameraa mukana :/

Vesi oli todella lämmintä, jopa niin, että kun pieni sadekuuro yllätti, pysytteli mielummin veden alla. Kävin läheisellä puuterihiekkarannalla kävelemässä. Rannan vieressä oli pieni, leikkimökin kokoinen pyhättö, jonne paikalliset (?) olivat jättäneet ruokauhreja.

Paluumatkalla Bao Bangiin söimme grilliruokaa: kokonaisia perunoita ja kalmaria. Jami! (kalmari maistuu suunnilleen mauttomalta kuminpalalta, kastikkeiden kanssa se oli kuitenkin ihan ok). Ruuan jälkeen pääsimme pienen saariryhmämme suojasta laajalle lahdelle, jolla aaltoili kunnolla. Huonovointisia snorklaajia oli pian laiva puolillaan, pieni purkki kun pomppi aallolta toiselle reippaasti.

Satamasta suuntasimme Bailanille ja sieltä vuokraskootterilla kohti pohjoista tavoitteena löytää norsuratsastusta seuraavalle päivälle. Ja löytäihän sitä pariltakin luionnonpuiston yrittäjältä.

Iltaruoka oli - kuten tavallista - hyvää :)