Uusimmat blogimerkinnät

Blogi

« Uudemmat -

Matkalla maailmalla (Thaimaa & Kamputsea)Keskiviikko 25.07.2007 18:08

Alla matkakertomus Thaimaan ja Kamputsean matkalta 14.5. - 8.6.2007 exän kanssa. Mukavia maita, runsaasti kohteliaita ja ystävällisiä ihmisiä, mutta turistin on silti paras pitää varansa. Rikas länsimaalainen kun on vapaata riistaa pikkuhuijareille ja isommillekin, jos juo itsensä tiedottomaksi (tätä ei tullut kokeiltua).

**************************************************************************

Day 25Keskiviikko 25.07.2007 18:07

Aamuherätys, aamiainen ja hotellin portieerin tilaamalla, edullisella, taksilla lentokentälle. Lähtöselvitys sujui ongelmitta, lähtöaulassa suomenkielinen puheensorina hämmensi, samoin jaossa olleiden Hesarin ja Iltalehden jutut kotimaan arjesta. Paperirullia ja Pameloita. Thaimaan matka oli ohi.

Day 24Keskiviikko 25.07.2007 17:49

Hieman myöhässä tätä täydentelen :) mutta siis. Vatsataudista toivuttuamme suuntasimme keskiviikkona, matkan toiseksi viimeisenä päivänä, Chiang Main lentokentälle. Vierasmajan omistajan sedäksi kutsuma mies kyyditsi meidät kentälle parhaat päivänsä nähneellä mersulla, edulliseen hintaan. Purimme rinkat kyydisti, kävelimme turvatarkastuksen ja sitä valvovien konepistoolilla aseistettujen vartijoiden ohi aulaan ja lentoyhtiön tiskille. Koneen lähtöön oli vielä runsas pari tuntia, joten olo oli rento. Ainakin siihen asti, että virkailija kertoi, että meidät oli siirretty varapaikoille jonottamaan lentolippua!

Lentoyhtiöltä oli tullut pari päivää aiemmin tekstiviesti, jossa ilmoitettiin, että varaamamme lento oli peruutettu ja että meidät oli siirretty seuraavalle lennolle. Ei mitään kehotusta vahvistaa, että hyväksymme siirron, pelkkä puhelinnumero "lisätietoja" varten. Virkailija totesi, että meidän olisi pitänyt vahvistaa, että hyväksymme siirron joka tapauksessa. Hiki kihosi otsalle. Kirjaimellisestikin :) Oman lentomme lisäksi kentältä oli lähdössä vain yksi saman yhtiön lento tänään ja jatkoyhteytemme Suomeen lähti Bangkokista seuraavana päivänä puolilta päivin. Seuraavan aamun lennolla emme ehtisi niin ajoissa Bangkokiin, että ehtisin käydä noutamassa alkupäivinä teettämäni puvut ja paidat. Lentoyhtiön vaihtaminen toki onnistuisi, mutta se maksaisi. Paljon.

Menimme kahville ja söin samalla annoksen pad thaita. Pari tuntia myöhemmin seisoimme lähtöselvitystiskillä kynnet syötyinä. Paikat koneesta löytyivät. Hurraa! Kiireellä koneeseen ja kohti Bankkua.

Perillä ostimme viime kerralla tutuksi tulleesta bussifirmasta liput ja köröttelimme kävelyvauhtia ruhtinaallisessa iltapäiväruuhkassa kohti Atlanta-hotellia. Perillä otimme budget-huoneen neljännestä kerroksesta ja kävimme taloksi. Hotellin ravintolassa syödyn, kohtalaisen, aterian jälkeen kävin altaalla uimassa. Aamuyöllä satoi todella rankasti.

Day 20-23Tiistai 05.06.2007 18:57

...mahatauti iski, mutta kylla sita "sai" odottaakin. Sunnuntai alkoi reippaalla paansarylla, kuumeella, heikotuksella, pahoinvoinnilla jne. Ei kiva. Tiistai-iltana, kolmen päivän potemisen jälkeen alkaa tuntea olonsa taas enemman ihmiseksi. Laihana lohtuna se, etta kaikki "elintarkea" tuli jo nahtya, pidemmat viidakkovaellukset ja Pain kylä tosin jaivat kokematta :(

Tiistai-ilta kului osin metsästäessä tuliaisia (vaatteita, kosmetiikkaa yms.) suvulle, osin vierasmajassa torkkuessa.

Day 19Lauantai 02.06.2007 22:09

Vakioaamiaisen jälkeen check-out, runsaan kilometrin kävelyretki rinkkavarustuksessa ja napakymppiajoitus juuri saapuvaan bussiin. Hua Hinistä ei saanut paikkalippuja. Sanalla sanoen bussiyhtiön matkanvarausjärjestelmä lähtö- ja pääteasemien välillä sijaitsi bussissa istuvan lipunmyyjäneitosen muistissa. Bussissa oli kuitenkin onneksi tilaa, kylmää vettä ja ilmastointikin toimi. Jatkoyhteyden lähtöön oli vajaa seitsemän tuntia ja matka Bangkokiin veisi siitä noin kolme.

Teoriassa. Parikymmentä minuuttia lähdön jälkeen bussin moottori pysähtyi esikaupunkialueella. Kuljettaja kiipesi ulos autosta ja kaivoi työkalupakin esiin. Muutaman käynnistysyrityksen jälkeen pakista kaivettiin vasara. Pam klong pam. Brum! Olikohan tästäkin liikennevälineestä irronnut potkuri. Niin tai näin, matka jatkui.

Thaimaan valtateille ovat ominaisia valtavat, amerikkalaistyyliset mainostaulut, joissa usein mainostetaan tuontitavaroita osin englanniksi, osin thaiksi. Illuusiota tosin heikentää tehokkaasti Bridgestone-rengasmainoksen ("Passion for Excellence") juurella laiduntavat lehmät.

Toinen piirre ovat liikennevälineet. Siinä missä Kamputseassa yleisin väline oli mopo tai paikallinen traktorintapainen, täällä suuri osa autoista on avolavapakettiautoja. Osassa istumapaikkoja on eri tavoin katetun (kuomu, häkki, takaa avoin katos) tai kattamattoman lavan lisäksi kaksi, osassa viisi, osassa seitsemän. Tuk-tukeja tai mopoja ei täällä kaupunkien ulkopuolella näe.

Bussi selvisi loppumatkasta hajoamatta. Bangkokin eteläiseltä bussiasemalta otimme pikaisen pikaruoka-aterian jälkeen taksin (700 bht) kansainvälisellä lentokentälle (kannattamani yöjunavaihtoehto hävisi Kamputsea-Thaimaa-minibussimatkan jälkeen äänestyksessä äänin 1-1), jossa kaksi turvatarkastusta ja kaksi juomavesipullojen poisheittoa myöhemmin pääsimme lähtöportille.

Viranomaisten huolen toisaalta ymmärtää, Thaimaan suurin puolue, Thai Rak Thai, lakkautettiin eilen. Etelässä terrorismi tai Malaiji-muslimien vapaustaistelu, miten sitä halusi katsoa, jatkui yhä. Mm. eilisissä pommi-iskuissa oli kuollut 10 sotilasta ja 7 siviiliä.

Lähtöportille tuli seuraava yllatys tai ei oikeastaan. Kone oli myohassa puoli tuntia. Yllattavaa kylla, puolen tunnin jalkeen paasimme koneeseen, joka hurautti sen suuremmitta ongelmitta Chiang Maihin. Saimme matkatavaramme, pienen odottelun jalkeen tosin, ja ostimme taksikupongit lippukassalta. Ajoimme Gap's House Guesthouseen, josta jatkoimme kuitenkin uima-altaan puutteen takia eteenpain (itse olisin parjannyt ilmankin). Seuraava majatalo, Smile Guesthouse, omasi puuttuvan mukavuuden, joten otimme huoneen (350 bht, tuuletin, suihku ja wc). Kaikki naytti olevan hyvin. Kavimme ulkona syomassa. Kavimme nukkumaan. Ja... Kello 5.17 kiekui kukko majatalon puutarhan tapaisessa, suoraan ikkunamme alla. Epamukavaa. Kello 5.18 kiekui toinen. Kello 5.19 kaksi. Avasin hyttysverkot vaivalla, suljin avoimena olleet ikkunat ja tyonsin tulpat korviin. Kukot (nelja) jatkoivat metelointiaan minuutin parin valein. Eika aurinko viela ollut edes noussut. Hetken aikaa aloin vahvasti epailla elainten oikeutta lajityypilliseen kayttaytymiseen. Lopulta nukahdimme kukkojen kuoron raakyessa taustalla.

Day 18Lauantai 02.06.2007 22:02

Sämpyläaamiainen, jääkahvi ja sanomalehti sadan metrin päässä Fulaysta sijaitsevassa World Cafessa. Kolmatta kertaa peräkkäin, mutta rantalomalla voi kai hemmotella itseään eurooppalaisuuksilla. Sitten biitsile. Eipäs, liian pilvistä. Shoppaamaan? Ei enää. Eli postiin laittamaan kortteja koti-Suomeen ja sitten hierojalle!

Tunnin hieronta 300 bht, kaksi tuntia 500 bht. Tunti kuulosti paremmalta. Vastaanottotiskin siro neito opasti meidät saliin, jossa oli tusinan verran patjoja vierekkäin, viittasi kädellään ja sanoi jotain epäselvällä englannilla. Kahdella lähimmällä patjalla oli parit löysiä paitoja ja housuja. Hetken pohdinnan jälkeen vaihdoimme vaatteet ja pian huoneeseen sipsutti kaksi thai-naista, jotka ohjasivat meidät patjoille ja ryhtyivät töihin.

Ensimmäinen kerta thai-hieronnassa oli hieman outo. Hierojani käsitteli minut päästä varpaisiin ja käytti sormiaan, kämmeniään, kyynärvarsiaan, kyynärpäitään (auts) ja jalkojaan. Lihaksia vatvottiin, nypittiin, hierottiin, painettiin, venytettiin, nyittiin, läpsittiin, täräyteltiin ja muljauteltiin. Vähän väliä en ollut varma pitäisikö nostaa syyte pahoinpitelystä vai kiittää ja ylistää. Loppujen lopuksi kokemus oli erittäin rentouttava ja mukava. Parina aamuna vihoitellut selkä ja niskakin tuntuivat oienneen.

Hieronnan jälkeen meidät ohjattiin takaisin alakertaan, jossa tarjoiltiin kupit teetä (tai kahvia) sekä rambutaneja. Pieni huoahdustauko ennen uloslähtemistä teki hyvää.

Hotellilla käynnin ja monsuunin odottelun jälkeen suuntana oli nettikahvila, kotimaan uutiset, sähköposti, Bangkokin bussien ja Chiang Main jatkoyhteyksien selvittely. Kaikki onnistuneesti järjestettynä oli aika tutustua Grand Market -torin kojuihin.

Hua Hinissä on ainakin kolme toria, Night Market osin turisteille, Grand kaikille sekä turistitori ydinkeskustassa, jossa myytiin vain erilaisia matkamuistoja ja muuta turisteille suunnattua tavaraa. Grandille tarjottiin kaikkea akvaariokaloista ja angorakaneista nyrkkirautoihin. Tyydyin syömään ja ostamaan putkilon superliimaa (laiskan tai rinkan kankaan puhkomista välttävän miehen ratkaisu eri maiden lippujen kiinnittämiseen rinkan selkämykseen). Liput olin ostanut jo Kamputseasta, josta - kiinnostavaa kyllä - olin lopulta löytänyt myös Viron lipun, jota ei Pärnusta, sen enempää kuin Tallinastakaan löytynyt kirveelläkään.

Täydensin ruokakojuateriaani keskustan laidasta löytyneessä paikallisten ravintolassa paistetuilla simpukoilla ja rock lobster:lla eli jonkinlaisilla hummerintapaisilla, jotka ovat paikallisia perinneruokia. Olisivat kaivanneet kastiketta.

Reippaan 3-4 kilometrin kävelyn jälkeen vaellus täydenkuun valossa kylpevän, aution, rannan ja kokoontaitettujen auringonvarjorivistöjen välitse oli aavemainen. Etelä-Thaimaan turistisaarilla täydenkuun aikaan järjestetään full moon partyjä. Harmi ettei täällä. Kuvaan jonkin aikaa velloivaa nousuvettä rantabaarin pöydästä, sitten siirryn hotellille laiturin nokkan pöytiin ja lopulta nukkumaan.

Day 17Lauantai 02.06.2007 22:01

Hmm. Aamulla väsytti, ilta oli ollut hauska, mutta kotiin olisi ehkä voinut lähteä ennen puoltayötä :) Aamupalan jälkeen kävimme tarkistamassa paikallisten elokuvateatterien tarjontaa, etsiskelimme hyvää hierojaa ja löhösimme rannalla. Minä auringonvarjon alla lukemassa kirjaa nimeltä "Freakanomics - A Rogue Economist Explores The Hidden Side of Everything" (mukavan popularisoitua kansantaloustieteen ja viihteen sekoitusta). Kello kaksi alkoi monsuunisade ja oli aika siirtyä huoneeseen siestalle.

Kolmen maissa lähdimme kiertelemään hiljalleen avattavia yömarkkinakojuja ja testasimme ruokamarkkinoiden kojujen laajaa ruokavalikoimaa. Illallista taas laiturin nokassa, ehkä enemmän viileyden kuin menun takia.

Puhdas "turistina vieraassa maassa"-päivä siis.

Day 16Lauantai 02.06.2007 22:01

Rantapäivä. Myöhäisen aamiaisen jälkeen suuntasimme rannalle. Ensimmäistä kertaa itseasiassa koko matkan aikana. Matkalla kävin polttamassa edellispäivänä ostamani thain-opetus-CD:n mp3:ksi. En ollut kovin tyytyväinen ääntämykseeni ja rannalla olisi aikaa treenata. Hiekka oli puuteria, aurinko kuuma ja rannalla runsaasti tilaa. Pyyhe palmun varjoon, mp3:n napit korviin ja jäätee käteen. Ah!

Merivesi oli kokemattomalle suolaista ja tuuli yritti nostattaa aaltoja, joten uiminen ei ollut ihan yksinkertaista. Vedessä tuli enemmän sukelleltua aaltojen läpi. Pohjassa ja rannalla oli kiviä, mutta täällä ne olivat isoja järkäleitä ja melko helposti väisteltävissä, toisin kuin Koh Changin Bailan Beachin sora.

Poltin itseni auringossa, tietenkin. Onneksi en pahasti. Jo aiemmin hieman punehtunut niska sai seurakseen loput ylävartalosta.

Kahden maissa kaupungin ylle pohjoisesta hiipineet ukkospilvet alkoivat syytä vettä ja salamoita. Auringonpaisteesta aikaa kaatosateeseen oli vain parikymmentä minuuttia. Ja vettä todella "kaatuu" pilvistä kunnon monasuunisateen aikana. Pako internet-kahvilaan oli paras vaihtoehto.

Sateen jälkeen, noin kolmelta, loppupäivä kului kierrellessä ja katsellessa. Hua Hin oli turistipääkaupunki. Se oli selvää. Oppaan mukaan Thaimaan vanhin sellainen ja samalla kuninkaallisen perheen "kesäpääkaupunki". Thaimaan Naantali siis :)

Keskusta oli täynnä ravintoloita, vaatturinliikkeitä ja matkamuistomyymälöitä. Myös apteekkeja, optikkoja ja erilaisia hieroma- ja kauneudenhoitopalveluja tarjoavia liikkeitä oli yli oman tarpeen. Suomenkielisiä kylttejä näkyi paljon, erityisesti vaatturien ovenvierushinnastot olivat usein ensimmäisellä kotimaisella. Amerikkalaiset pikaruokaketjut olivat myös tehneet maihinnousun Hua Hiniin.

Ostin itselleni uudet aurinkolasit (pari nro 2), pitkähihaiset housut ja paidan, ainoa parini kun oli sieltä täältä Angkor Vattin punaisessa mudassa, siihen ei ollut auttanut sen enempää omakätinen kuin pesulapalvelunkaan jynssäys.

Ilta-ateria eilisiltaisen laiturinnokkaravintolan naapurissa. Ruoka oli parempaa, tosin tällä kertaa otimme muutakin kuin äyriäisiä.

Loppuillasta edessä oli tutustuminen kaupungin yöelämään. Valinta osui lähes sokkona Hua Hin Brewery Companyyn, joka mainosti olevansa kaupungin vanhin baari. Oman panimon tuotteet, mm Dancing Monkey -olut, herättivät myös kiinnostukseni. Paikallinen cover-bändi, "Seluction", soitti thai-hittejä, reggae- ja rhytm'n blues-klassikoita. Pop- ja rap-bändin sekoitukseksi pukeutunut kahden kitaran, rumpujen, syntsan ja neljän laulajan porukka soitti kohtuullisesti, mutta laulajien (jokainen sooloili vuorollaan) osaaminen vaihteli kuin Idols-kokelailla. Illan ja happy hour -drinkkien kuluessa esitykset tuntuivat tosin parantuvan :) Baarin oman panimon tuotteet tuli testattua ("flying beers" eli desin lasi lageria, tummaa ja punaista olutta) ja köykäisiksi havaittua. Eivät oluet sinänsä pahoja olleet, mutta eivät hyviäkään.

Day 16Lauantai 02.06.2007 22:00

Herätys, pika-aamiainen hotellilla (ensimmäinen kerta muuten kun aamiainen kuului hotellin hintaan) ja taksilla kohti eteläistä linja-autoasemaa. Kuljettaja oli unohtaa panna mittarin päälle, mutta muisti lopulta kolmannen huomautuksen jälkeen, matkan hinta mittarin kera 70 bht. Linja-autoaseman etupiha vastasi Lonely Planetin kuvausta: kaaos. Riuhdoimme itsemme useamman bussiyhtiön "edustajan" läpi valtion bussiyhtiön tiskille, josta saimme liput (a 160 bht = 3 €) Hua Hiniin.

Matka sujui nopeasti ja mukavasti, ainakin verrattuna edellispäivän kymmentuntiseen pölyssä ja pomputuksessa. Aikalailla sama tunne kuin olisi matkustanut Helsingistä Lappeenrantaa. Vajaa kolme tuntia tasaista hurinaa ilmastoidussa bussissa.

Perillä seurasi runsaan kilometrin kävely "Hey, mister, where are you from"-katua kymmenien parturi...eikun vaatturiliikkeiden ohi satamaan ja Fulay Guesthouseen, jossa laiturinnokassa odotti tuulettimella, merinäköalalla ja erityisesti meri-ilmalla varustettu huone.

Ilta-ateriaksi oli paikallisia erikoisuuksia eli edellisyönä pyydettyjä kaloja ja äyriäisiä laiturin nokassa sijaitseassa ravintolassa. Nam, mutta parempaakin oli tullut syotya talla matkalla.

Illalla uni tuli nopeasti meren kohistessa mökin lattian alla.

Day 14Lauantai 02.06.2007 21:59

Aamuherätys oli aikainen, minibussi tulisi hakemaan meitä puoli kahdeksalta. Maksoimme hotellin, keräsimme dollarimme kokoon ja söimme pannukakkuja ja kupin kahvia. Kyyti tuli hieman etuajassa ja lähtökiireessä jätimme Shadow of Angkoriin lähes aidot RayBan-aurinkolasini 2 € (vahingossa) ja romaanin (tarkoituksella). Eivätkä harminaiheet tähän loppuneet :)

Minibussin ilmastointi toimi painovoimaisesti, ts. avoimien ikkunoiden kautta. Paikkoja oli 14, samoin matkustajia. Ikävä kyllä rinkoille ei ollut säilytystiloja, joten ne oli pinottu lattialle penkkien väliin. Ensimmäisen puolituntia pyörimme Siem Reapin kapeilla kujilla poimimassa matkustajia kyytiin. Kyyti oli aika kuoppaista, mutta hyvin tasaista loppumatkaan verrattuna.

Kahdeksan tienoilla suuntasimme kaupungista kohti länttä. Tie kulki lentokentän ohi, pian sen jälkeen pääsimme maaseudulle, kestopäällyste päättyi ja auto alkoi pomppia ja hytkyä pahemmin kuin taannoinen norsukyytimme. Yön sateessa kastuneen hiekkatien kuivuessa se alkoi pölistä. Suurin osa matkustajista sulki tässä vaiheessa "ilmastoinnin", mutta kuljettaja halusi pitää ikkunat auki. Mikä oli ehkä viisasta, koska päivästä tuli todella kuuma.

Ensimmäiset neljä tuntia olivat varsin tapahtumaköyhiä: jatkuvaa pompotusta, pölyä ja kuumaa ilmaa. Välillä vähän isompia töyssyjä kuljettajan väistäessä ohittavaa tai vastaantulevaa autoa. Pari pysähdystä tienvarsikahviloille, joissa tankkasimme kylmää juotavaa. Tienvarrella riisipellot ja pienet aivan tien reunassa kiinni olevat kyläpahaset vaihtelivat epätasaisen tasaista tahtia. Suurin osa muusta liikenteestä oli jalan, "traktoreilla" tai mopoilla liikkuvia paikallisia, silloin tällöin vastaan tuli enemmän tai vähemmän korinsa menettäneitä rekkoja ja muutamia henkilöautoja.

Yhden maissa, Sisyfonin ja Poipetin puilivälin tienoilla tuli matkan kohokohta. Sillanrakennustyömaalla oli jotain ongelmia, joiden vuoksi tie oli poikki epämääräisen (=pitkän) ajan. Hetken odottelun jälkeen kuljettajamme käänsi auton vain hieman sitä leveämmälle, riisipeltojen, viidakonlämpäreiden ja talojen reunustamalle kujalle. Ajoimme kujaa muutamia satoja metrejä, kymmenien autojen jonossa. Sitten tuli pysähdys. "Bad tlaffic", totesi edestäpäin kävellyt paikallinen.

Odottelimme varttitunnin, kunnes selvisi, että samaa tietä tähän suuntaan oli tulossa bussi, joka ei sopisi ohittamaan meitä kapealla tiellä. Peruuttaa ei voinut, eteenpäin ei päässyt. Onneksi olimme lähellä t-risteystä, jonka toiselle risteäväle tielle pian risteykseen ajanut bussi saattoi peruuttaa. Jatkoimme matkaa tietä eteenpäin noin 200m jolloin tulimme sillalle.

Sillalla oli seuraava este. Riisisäkkilastissa ollut kuorma-auto oli kaatunut kapealta sillantöräältä jokeen. Kukaan ei ilmeisesti ollut loukkaantunut, koppi ja lavankaiteet olivat ehjiä ja pääosin vedenpinnan yläpuolella, mutta kuormuei oli kumossa ja sen kuormaa nosteltiin kuiville. Kuljettaja komensi kaikki kävelemään ja ohjasi bussin varovasti kapeasta väylästä. Kaatumatta. Parinsadan metrin kävely kapealla, yli metrin korkuiselle penkereelle rakennetulla tiellä toi meidät paikallisen temppelin pihaan, jossa kiipesimme takaisin bussiin.

Viimeinen tunti minibussissa meni jo rutiinilla, vaikka vihoviimeinen parikymmentä kilometriä tienpätkää olikin koko matkan surkein. Kun lopulta saavuimme Poipettiin, alkoi oikein kunnon monsuunikaatosade. Vettä tuli kuin saavasti. Vaihdoimme minibussista bussiasemalla turistibussiin, joka kuljetti meidät viimeiset kaksi kilometriä raja-asemalle. Turistibussi pysähtyi - tietenkin - toiselle puolelle alle 50 m halkaisijaltaan olevaa aukiota, jolla maastalähtötarkastus oli. Juoksimme aukion poikki kaatosateessa, rinkat selässä ja ainakin osa vaatteistamme säilyi kuivana - rinkassa suojassa ollut osa nimittäin.

Maastolähtöpapereita täytettiin jonossa betonikatoksessa. Oma jononi jähmettyi useiksi minuuteiksi. Pariskunnalla, mahdollisesti portugalilaiselle, tuntui olevan vaikeuksia tullimiehen kanssa. Vaihdoin jonoa ja pääsin silti ennen pariskuntaa nettikameran ja tullimiehen tarkastuksesta läpi. Seurasi 300 metrin pikapyrähdys katoksesta katokseen ja lopulta ilmastoituun Thaimaan maahantulotarkastukseen. Noin viisi minuuttia sen jälkeen kun sain maahantulopaperit täytettyä sade päättyi. Kamputsean puolella jonon hännillä olleet kävelivät sisään kuivina ja raikkaina. Ei hoppu hyväksi.

Portugalilainen pariskunta oli jotenkin ehtinyt edelleni passintarkastusjonoon. Ongelma olikin heidän passeissaan, ei tarkastajassa. Kymmenen minuuttia myöhemmin olimme takaisin Thaimaassa.

Hetken harhailtuamme heikosti kyltitetyllä raja-alueella lyhytpartaista stetson-päistä joulupukkia muistuttava bussiyhtiön helppoheikki palautti meidät ruotuun kovaäänisellään: "Bus to Bangkok, you got tickets, come here, dangerous, don't step on grass, there glass!". Kamputseasta ostetut siirtolippumme kelpasivat, eikun kyytiin!

Kamputseassa köröttelimme seitsemisen tuntia kolmensadan kilometrin matkaan pölyisinä ja hikisinä. Thaimaassa pidempi matka taittui puolessa ajassa, kylmissään. Bussin ilmastointi oli säädetty viereisellä penkillä istuneen ranskattaren mielestä alle viiteentoista asteeseen. Itse veikkaisin noin 18 astetta. Viileätä silti yli kolmeenkymmeneen itseään viikkoja totuttaneelle.

Juttelin suuren osan matkaa kanadalaisen Jillim kanssa. Hän oli viettänyt Thaimaassa jo kuusi kuukautta opettaen englantia paikallisessa eliittityttökoulussa osana opetusharjoitteluaan. Kamputsean retki oli hänelle pelkkä visa-run eli rajan takana käynti uuden 30-päivän Thaimaan maahantuloviisumin saamiseksi. Jill kertoi paikallisista tavoista paljon sellaista mihin oppaat vain viittasivat epämääräisesti.

Perillä Bangkokissa rysähti. Bussi töytäisi moottoripyöräilijän kumoon pari sataa metriä ennen Khao San Road:ia. Kuljettaja pysähtyi hetkeksi kapean kadun varrelle, lähti sitten eteenpäin ja ajoi noin kilometrin päähän levennykselle, jolle pysähtyi poliisiauton kurvatessa viereen.

Kiipesimme ulos bussista, jonka joukko taksi- ja tuk-tuk-kuskeja oli jo piirittänyt: "This Bangkok. Get out. Taxi hotel!". Otimme rinkat, väistelimme kuljettajat ja kävelimme kohti Khao Sanin hotellikeskittymää. Parin sadan metrin päässä huomasimme hotellin, jonka sisäänheittäjä huomasi myös meidät.

Kävimme katsomassa miltä huone näytti (vuoteet, suihku, jääkaappi ja säädettävä ilmastointi), kysyimme hinnan (750 bht) ja jäimme yöksi. Käyntikortin lupaama upea näköala Kuninkaalliselta palatsilta jäi tosin hieman epäselväksi. Ikkunastamme näkyi pari metriä leveä ilmastointilaitteiden täyttämä "sisäpiha", eikä hotellin julkisivullakaan ollut kuin parin huoneen ikkunat. Ehkä näkymä tarkoitti sitä, miltä hotellin kapea julkisivu näytti palatsille päin.

Hotellihuoneissa Thaimaassa ja Kamputseassakin on muuten aina joko ilmastointi tai tuuletin. Parhaimmissa molemmat tai säädettävä ilmastointi. Rantamökki tai merelle avautuvat ikkunat ovat melkein kuin tuuletin. Pahimpia ovat huoneet, joiden ilmastointia ei voi säätää. On/off AC ei juuri lohduta, sillä jos saunanraikas ilma ei liiku, et nuku, mutta etpä nuku silloinkaan, jos kone pauhaa pakkasta tupaan. Energianhukka on tietysti oma lukunsa.