crevil

Pokerinaama Saarinen

Järvellä vihdoinkinTiistai 10.07.2007 15:35

Inarijärvi oli ollut kalaisana mielessä jo pitkään, ja vouhotus oli suuri kun
toissaviikonloppuna pääsimme vihdoin kunnolla uistelemaan tuota ah niin järkyttävää järveä.
Kapteeni Karjalainen oli saapunut etelän haukivesiltä Siekkisen ja minun avukseni
taimenjahtiin, ja torstai-iltana maailman paskimman kalareissun jälkeen (ks. edellinen juttu)
kävimme suihkussa/saunassa kukin tahollamme, ja vetäydyimme ravintola Kultahippuun "yhdelle" hiomaan sotasuunnitelmaa huippukuntoon. Paljoa hiottavaa ei ollut, ja muutaman olusen jälkeen lähdimme lepäämään rankkaa reisua varten.

Perjantai 29.6 sattui olemaan minun ja Joukon viimeinen työpäivä, sekä palkkapäivä, joten
päätimme lähteä aikaisin liikkeelle, ehkä jopa kahden maissa, koska töistäkin pääsi aikaisin
pomojen ollessa kukin missäkin. Töistä päästyämme, kävimme Siekkisen kanssa Suutari-Sepillä
ja Jouko osti uuden vavan eilettäin rikkomansa tilalle (vaikka ei välttämättä olisi moista
tarvinnut, mutta kun palkkapäivä kerran oli..). Kävimmepä myös Maali-Dakotassa, koska olimme nähneet ALE-kyltit liikkeen pihalla, ja alehintaiset Rapalat ovat aina tervetulleet. Ale
olikin paska vaateale, eikä yhtään uistinta tarttunut mukaan, Jouko tosin osti koukkuja ja
renkaita pajalla kesän aikana valmistamiinsa vaappuihin.

Jotenkin se taas sitten venähti. Itse olin valmis jo suht aikaisin mutta pojilla kesti
järkyttävän kauan. Lähdin pösölläni posottamaan saarineitamolle, ja siellähän poijaat
Siekkisen pihassa tuunasivat vapatelineitä. Karjalainen oli ostanut ne suutarilta kympin
kappalehintaan. Homma oli kuulemma venynyt jo kolmannelle tunnilleen, eikä se tosiaan
näyttänyt helpolta. Jonkun ajan päästä telineiden toimimattomuuden todettiin olevan
ylivoimaista luokkaa ja Jouko väänsi yhden aivan soiroksi ihan vitutuksesta. Toinen teline
heitettiin peräkonttiin ja lähdettiin liikkeelle. Kaupasta haettiin eväät ja juomat, ja matka
kohti nangusatamaa alkoi.

Perillä oltiin suhteellisen myöhään ajateltuun verrattuna, taisipa olla jo yli kuuden
illalla. Kapteenin ukin vene lastattiin täyteen rinkkoja, verkkoja, vapoja ja uistimia.
Olutta oli ihmeellisen vähän, mutta eihän sinne ryyppäämään oltu lähdössäkään. Lähtökin meni uusiksi, koska parisataa metriä matkattuamme huomasimme kartan jääneen autoon. Enonikin lähti samaan aikaan satamasta mökilleen. Lähdimme kohti jääsaarensalmea, ja jossain vaiheessa aloimme säätämään kamoja pyyntikuntoon. Silloin se tapahtui, ensimmäisen kerran ikinä, poliisi pysäytti meidät Inarilla. Tai olimme valmiiksi jo pysähdyksissä mutta kuitenkin. Kapteeni Karjalainen puhalsi nollat ja matka saattoi jatkua uistellen.

Tarkoituksena oli pistää basecamp pystyyn johonkin mukavaan saarenhelmaan, ja uistattaa
pitkälle yöhön. Sateenuhkan ollessa suuri, kehitti Siekkinen jätesäkistä muutamalla
puukonvedolla hienon sadeviitan. Uitimme vaappuja jääsaarensalmesta kasarin itälaitaa
vallenkarin ohi, ja päätimme pystyttää leirin tissisaarille. Hieman ennen saaria kapteenille
sattui kartanlukuvirhe, ja meinasimme jättää syvääjät pojaan lopullisesti. Onneksi nousivat
ylös suosiolla. Löysimme sopivan saaren, ja kamat heitettiin rantaan. Leiripaikallakin oli
valmiiksi penkit ja laavupuut, pressua nyt ei tietenkään ollut mukana. Korkattiin oluset, ja
hetikohta pojat lähtivät laskemaan verkkoja minun jäädessä heittelemään lupaavan harriselta
vaikuttavia kivirantoja.

Matalat rannat eivät tuottaneet tulosta, vaikka pari oikein hienoa syvännettäkin löysin.
Poikien tullessa takaisin, ilmoitin että olin löytänyt saaren luoteiskärjestä vielä paremman
leiripaikan, ja Joukon käytyä tarkistamassa paikka, siirrettiin leiri sinne. Eväitä syötiin
reilusti, ja oluttakin hieman juotiin nuotion äärellä. Ennenpitkää kuitenkin uisteluvietti
oli liian kova, ja kamat iskettiin kuusenperseeseen ja lähdettiin vesille. Uitossa oli viisi vapaa, kolme syvääjällä ja kaksi pinnassa. Kasarin itälaitaa oli tarkoitus jatka ylemmäs, ja emmepä päässeet edes kunnolla isoille vesille kun Joukon vapa jo taipui. Innoissaan Siekkinen kelasi kalaa ylös ja kertoi myöhemmin tunteen olleen mahtava kun tiesi heti alkuun että kala se on eikä pohjakosketus.

Eväkäs tuli aika helponlaisesti haavausetäisyydelle, ja kapteenin haavattua otuksen Jouko
ihmetteli että mitä sitä tuli nostettua. Rautu saatana, hihkaisin, ja todellakin,
iktyonomi-kapteeni Karjalainen totesi kalan olevan harmaanieriä. Vähän petyimme ettei
taimenta tullut vieläkään, mutta alku oli lupaava ja matka jatkui. Jossainvaiheessa Siekkinen
löysi kartalta selkäsaaret ja sinne oli kuulemma päästävä. Joskus olivat muka juuri sieltä
saaneet kalaa. Noh, suuntimat otettiin, ja matka jatkui. Järvi tuntui tyhjältä, eikä koko
matkalla tärpännyt enää kertaakaan. Päätimme rantautua selkäsaarille kusitauolle ja
jaloittelemaan.

Vähän ennen rantautumista Siekkisen syvääjä jäi pohjaan kiinni. Muut vieheet kelattiin ylös,
ja alettiin hakemaan sitä yhtä. Pahaksi onnekseen kapteeni peruutteli prutkun suoraan
siimaan, ja sinnehän se sotkeentui. Pitkän äherryksen jälkeen siima piti katkaista siten että
syvääjään menevä siima jäi minun käteeni ja Siekkisen vavasta lähtevä siima meni potkuriin.
Onneksi syvääja nousi sen suuremmitta ongelmitta, mutta potkuriin jäänyt pieni siimanpätkä
aiheutti ongelmia. Prutku ei näet enää käynnistynyt. Olimme kaukana basecampista, ja jo
muutaman kymmenen metrin melominen selkäsaaren rantaan oli raskasta paskaa. Vitutti.

Rantauduttuamme alkoi moottorin huoltaminen. Veneen varusteisiin kuului onneksi tarvikkeet
potkurin irroittamiseen. Helpotti. Vaan vaikka pultin irti saikin, niin eihän se rupeli
mihinkään liikkunut. Vitutti. Vähänaikaa prutkua tutkittuaan kapteeni huomasi että
bensaletkuhan se vain oli irronnut. Helpotti. Lähemmän tutkinnan jälkeen kuitenkin kävi ilmi
ettei letku ollut vain irti, se oli myös halki. Vitutti. Noh, onneksi letkun
kiinnitysmekanismi oli helppo aukoa ja laittaa takaisin kiinni, joten selvisimme vain
leikkaamalla letkusta muutaman sentin pätkän ja liittämällä sen takaisin. Helpotti.

Moottori lähti suht helposti käyntiin, ja väsyneinä miehinä posottelimme sateen alta pois
täyttä kaasua kohti basecamppia. Loppumatkasta aallokkoa oli reilummasti, ja kapteeni kastui
läpimäräksi pärskeistä. Puolittain minäkin kastuin suojatessani Siekkisen herkkää hipiää
pisaroilta. Kokovartalokondoomina toimineet jätesäkki-sadeviitat kun eivät suojaa hihoja.
Leirissä iskettiin isot notskit pystyyn, halstrattiin harmaanieriää, paisteltiin makkaraa ja
siemailtiin olutta, samalla miettien ja ihmetellen että miksi meille aina käy näin. Olusia
kumottiin mutta ratkaisua kysymykseen ei löytynyt. Seuraavalle päivälle oli luvattu sadetta,
ehkä jopa ukkoskuuroja, ja aamuyöstä menimme telttaan nukkumaan miettien mihin paskaan sitä huomenna joutuu.

Iltapäivästä nousimme ylös kukin omaan aikaansa, kaikki järkyttävän kusihädän saattelemana.
Tihkusade oli heikkoa, mutta päivällä oli satanut rankemminkin. Poijaat lähtivät aamupalan
jälkeen nostamaan verkkoja, ja minä sain tehtäväkseni yrittää kyhätä tulet. Yhtään kuivaa
puuta ei löytynyt mistään, ja tunnin äherryksen jälkeen sain tulen syttymään jotenkuten
koivuntuohella ja joka puusta sateenraiskaamattomalta puolelta keräämistäni pienistä
oksanpätkistä kasaamallani kötöstyksellä. Tarkkaa hommaa oli, pienikin virhe ja koko paska
sammuisi kuin teini juhannuksena. Kärsivällisesti lisäsin märkää puuta vähän kerrallan ja
pikkuhiljaa nuotio kasvoi.

Poikien tullessa takaisin verkoilta, oli roihu jo melkoinen. Kalansaalis oli jotain aivan
muuta. Kolmessa verkkolitkassa, joissa oli kymmenen verkkoa yhteensä, oli joka litkassa yksi
kala kussakin. Kaksi pientä siikaa ja yksi iso harri. Ei vittu tätä paskaa, todettiin, ja
alettiin murkinoimaan. Syötiin kaikki eväät mitä pystyttiin, ja juotiin oluttakin mukavasti.
Tai minä ja Jouko joimme, Markun piti ajaa autoa vielä illalla. Päätimme jopa lähteä Joukon
kanssa juomaan kun pääsisimme pois järveltä. Soitimme Korhos-Matille ja saimme tilattua 36kpl oluita illaksi.

Lähtötohina ja eväiden syönti kesti aikansa, ja viimein vesille päästyämme oli kello jo
kymmenen maissa. Matka nangusatamaan kesti 50min ja hieman jälkeen yhdentoista oli vene
trailerissa ja kamat pakattu autoon. Paluumatkalla kertasimme paskan reissun tapahtumat, ja
mietimme mistä löytäisi vielä bileet sille illalle. Kävin kotona suihkussa ja aloin
soittelemaan ihmisiltä menovinkkejä/paikkoja. Varsinaisia bileitä ei löytynyt, mutta Veli
Kauttu oli järjestämässä pokeripelejä, jonne minä ja Siekkinen vielä samoilla silmillä
könysimme. Parikymppiä taisin jäädä voitolle aamuun asti kestäneissä peleissä.

Uistelua: Ihan vitusti.
Heittelyä: Tunti ehkä.
Saalis: 1kpl harmaanieriä (Siekkisen vapaan uisteli), 2kpl siika ja 1kpl harri (verkosta).