IRC-Galleria

Armand

Armand

uusi vuosi on tuloillaan.

Selaa blogimerkintöjä

Metro 2033Sunnuntai 28.07.2013 22:57

Peli: Metro 2033

Alusta: PC

Muut alustat: Xbox 360.

Julkaistu: 2010

On aika sukeltaa itänaapureidemme synkkiin sielunmaisemiin. Kaikille ei ehkä uppoa idän melankolia ja tunnelma jonka veroista ei länsimaisista peleistä löydä. Tunnelmallisella Stalkerilla tutuksi tullut tiimi on tällä kertaa pureutunut venäläisen tieteiskirjailija Dmitri Gluhovskin ydintuhon jälkeiseen postabogalyptiseen maailmaan. Ei ehkä se ennennäkemättömin aihe, mutta pelin kerronta tekee sen tavalla johon en ole ennen törmännyt. Hatunnosto idän veljille.

Metrossa avautuu eteemme kylmä ja tyly ydintuhon saastutttama maailma. Eloonjääneet ovat paenneet Moskovan maanalaiseen tunneliverkostoon ja yrittävät selviytyä parhaansa mukaan. Asemat ovat ihmisten miehittämiä turvasatamia mutta heti kun siirrytään tunneliverkostoon on vastassa mutatoituneita örmyjä, sortovaltaa pitäviä kommareita ja samaan toimintamalliin nojaavia fasisteja ja kaikenmaailman hämärähemmoja joita on syytä varoa. Metroverkoston yläpoulella sijaitseva kaupunki on tuhon runtelema ja ilma ei ole kelvollista ihmisen hengitellä, lisäksi kaupungin kaduilla vaeltelee joukoittain verenhimoisia mutantteja.

Peruselementiltään kyseessä on räiskintä ja hiiviskelypeli. Hiiviskely tosin ei ollut mitenkään erityisen onnistunut lähestymistapa useimmissa solmukohdissa. Ainakin minä pärjäsin paremmin tarkoin harkituilla laukauksilla vihollisen otsikkoon. Tosin ammuskelu ei ole aina helppoa kovin liikkuvaisen vihollisen ja panosten vähäisyyden vuoksi. Lisäksi joissakin kohtauksissa on tarkkailtava koko ajan kelloa ettei happinaamarin suoma hengittely aika lopu ja uusia nasseja/suotimia oli harvanlaisiin kentissä. Välillä elämä ja kuolema oli muutamasta sekunnista kiinni.

Vihollisista ja aseista pitää mainita että mielenkiintoisemmat eli ihmisvastustajat antoivat väliin ihan kivan ja jopa älykkään tuntuisen vastuksen, mutta hirviökaarti rynni päälle kuin yleinen syyttäjä ja nämä olivat helppoa lahtikamaa varsinkin pelin parhaalle haulikolle. Tosin loppupuolen isohkot örmyt olivat pirullisen kestäviä lyijymyrkytykselle. Aseet eivät olleet räiskintäpeleistä ennekin nauttineelle pelaajalle mitenkään erityisiä tapauksia, mutta hoitivat asiansa.

Peli etenee hyvin lineaarisesti ja pelaajalle ei anneta kovinkaan suurta liikkumatilaa. Tosin tällä kertaa sitä ei jää kaipaamaankaan. Sillä kerronta on tiukkaa kamaa ja tunnelma on huipussaan. Harvoin törmää yhtä hienoon ja kolkoon maailmaan peleissä, vaikken ole mikään erityinen fani postabogalyptiikalle. Tunnelmaa lisäävät kolkko äänimaailma ja rähjäisenhieno kuvakerronta. Kaikkia yksityiskohtia ja pelin hienouksia en voi luetella blogissani koska se vaatisi huomattavasti pitemmän tekstin ja haluan pitää nämä amatööriarvioni kohtuu lyhkäisinä. Riittänee ko sanon että yksityiskohtia on paljon ja ne tekevät pelistä niin kovin nautinnollisen.

Valitettavasti tämäkään tapaus ei ole täysin ehyt ja se ilmenee pelin edetessä varsin selvästi. Se mikä tunnelmassa voitetaan hävitään ammuskelussa ja hiippailussa. Nimittäin kumpikin lähestymistapa on omalla tavalla varsin pökkelöä kamaa. Varsinkin hiiviskely ahtaissa tunneleissa. Se ei vain oikein toiminut ja ninjailua pilasivat hyvin arvaamattomat viholliset joiden kuudes aisti paljasti pelaajan sijainnin. Tosin ylimaallisen tappavat ja uudelleen käyttöön otettavat heittoveitset säästivät vähiä ammuksia moneen otteeseen. Ammuskelusta taas puolestaan puuttui se tietty tuntuma ja väliin sitä vain röpötteli AK-47 sinne jonnekkin ja toivoi osuvansa johonkin. Pelihahmo jäi kertojaääntään lukuunottamatta aika merkityksettömäksi hahmoksi ja pelimaailman muut värikkäämmät henkilöt paikkasivat tyhjiötä.

Pienistä vioistaan huolimatta ehdottomasti ysin arvoinen peli ja annan suositukset jos aihepiiri ja venäläinen melankolia kiinnostaa.

Arvosana:
9 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Prince of Persia The Forgotten SandsSunnuntai 21.07.2013 20:26

Peli: Prince of Persia The Forgotten Sands

Alusta: PC

Muut alustat: Xbox 360, PS 3, Nindendo DS, Wii. PSP.

Julkaistu: 2010

Nyt on toistaiseksi tämän pelisarjan viimeinen peli pelattu ja voin ainakin toistaiseksi jättää persian muinaisen mahtivaltion aavikon hiekkaan lepäämään kuningas Salomonin rinnalle. Nimittäin lukemistani uutisista päätellen tämä viimeisin elokuvalisenssiin nojaava teos on ainakin toistaiseksi sarjan joutsenlaulua. Tulevaisuutta ei voi koskaan pelimaailmassa ennustaa ja jos en väärin veikkaa niin kyllä se prinssi vielä joku poäivä pomppaa ruutujen iloksi. Sanokaa minun sanoneen.

Täytyypä toeta näin aluksi että nyt ollaan hiukkasen tuuliajolla arvostelun suhteen. Nimittäin pitäisikö minun vain luetella mitä on muuttunut edelliseen osaan verrattuna ja muistella kaikki kokemani ja näkemäni verratakseni tähän. Vai pitäisikö tämä tehdä ihan puhtaalta päydältä. Jälkimmäinen houkuttelee enempi, mutta saapa näkyä mitä lopputulokseksi saan. Täytyypä vielä mainita että vaimoni on kohta lähössä synnyttämään perheeseemme uutta lasta ja meistä kolmesta tulee neljä, joten ajatukset on jotenkin vaikeahko pitää tällä hetkellä täysin kasassa. (Huom, kirjoitin tän arvostelun jo kevättalvella, ja uusi tyttäreni on jo noin 4 kk ikäinen)

No joka tapauksessa tämä peli kulkee elokuvan rinnalla. Tuo kyseinen valkokangasprinssi ei ollut paskempi pökäle jos ei tavoittele sen syvempää juonikuviota. Ryminää, erikoisefektejä, naiskauneutta ja vaarallisia tilanteita riittää ja jotain siinä sivussa ikäänkuin yritetään kehitellä. Valitettavasti yllättävän monet nykyihmiset ovat aika pökkelöitä ymmärtämään vaikeampien leffojen aivoituksia joten teos oli varmaan kysyntään nähden ihan hyvä. Eikä siitä sen enempää. Peliä voisin jopa väittää paremmaksi kuin itse elokuvaa, vaikka onkin lähinnä valkokangasveljensä sivutuote.

Juoni on prinssin tavoille erittäin uskollinen. Paha hiekka valtaa alaa, peikot hyppivät silmille ja lopussa seisoo valtava sarvipää joka odottaa noutajaansa kunhan ensin malttaa hyppiä, pomppia ja hiukan kalpaa heilautella. Eli ei mitään uutta persialaisen puolikuun alla. Graafinen anti on taas siirtynyt realistisempaan suuntaan ja itse prinssi on aika tavalla leffasankarin kopio ulkoiselta anniltaan. Prinsessan roolia tällä kertaa hoitaa eräänlainen muinainen jumala ja edellisiin persian naissankareihin verrattuna tämä neitokainen on lähinnä sivusta seuraaja jonka luonna väliin käydään juttelemassa ja noutamassa muutama taika. Prinssin uudet kyvyt ja niillä kikkailu ovat pelin suola. Tämä uusin prinssi nimittäin ajanhallinnan lisäksi osaa jäädyttää vettä, muistaa menneiden aikojen kivenlohkareet ja joissakin tilanteissa lähes lentelee ilmojen halki. Tasohyppely uusista kyvyistään huolimatta on melko simppeliä touhua lopun muutamaa vähän aivosolujakin vaativaa puzleloikkakohtaa lukuunottamatta. Taistelu on tällä kertaa edellisiä osia paljon tyydyttävämpää, mutta loppua kohti huomaat painelevasi paria nppia tietyssä järjestyksessä ja se on siinä. Kaikenkaikkiaan tämän pelin tarkoitus on antaa kymmenen tuntia melko kiivasta loikintaa ja taistelua näyttävissä olosuhteissa ja siinä se onnistuu erinnoimaisesti.

Pelin teknisessä puolessa ei löydy isompaa moitteen sijaa ja onhan se uusin ja näyttävin osa koko sarjasta. Lähinnä moitin Ubisoftin omaa pelisoftaa joka on pakollinen nakki pelin toimivuuden kannalta. Koko Uplay tuntui hiukan liioiteltulta jo siinäkin mielessä että pelasin tätä Steamin kautta. Lisäksi kyseinen ohjelmahirvike takkuili ja vittuilu aina pelin käynnistysten ja sammutusten yhteydessä. Huhu!! ei tämän kopiosuojauspolitiikan nyt ihan tähän pisteeseen olisi toivonu menevän. Vaikka ymmärrän toki piratismin olevan ongelma yrityksille jotka tahtovat kahmia kaikki irtorahat omaan taskuunsa. Netissä on huhuja että Uplay lisää tietoturvariskiä, joten onpa melkoinen harakirisovellus ja jokaisen Ubin pelejä pelaavan pitää vaarantaa oma koneensa mahdollisille hyökkäyksille. Eiköhän anneta koko firmalle ainakin muutama miinuspiste tästä hyvästä, vaikka itse peli oli ihan kelpo kamaa ja suosittelen kaikille toimintatasohyppelyn ystäville.

Arvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Prince of PersiaSunnuntai 14.07.2013 21:34

Peli: Prince of Persia

Alusta: PC

Muut alustat: Xbox 360, PS 3.

Julkaistu: 2008

Persialaisen seikkailut 2008 on piristävällä tavalla hiukkasen erillaista mareriaalia. Pohjalla toki jyllää jo aikaisemmista peleistä tuttu peruskaava taisteluineen ja akropaattisine tasohyppelyineen. Joten kyllä tämänkin tunnista alkuihastuksen jälkeen samaan pakettiin kuuluvaksi teokseksi.

Muutoksista silmiinpistävin on graafinen anti. edellisten osien realistisemmasta tyylistä on siirrytty piirroselokuvatyyliseen ilmaisuun ja kyllä tämä uudistus ainakin minuun upposi. Täytyy myös muistaa että tässä pelissä on jo huomattavasti uudempaa tekniikka käytety hyväksi ja jälki on paljon kauniimpaa kuin viime näkemällä. Prinssi on myös vaihtunut uuteen hahmoon. Pelin päähenkilö nimittäin on ihan tuiki tavallinen varas joka kohtalon oikusta sekaantuu pahan ja hyvän jumalan keskinäiseen kamppailuun ja tutustuu erittäin näppärään taikavoimia käyttävään prinsessaan. Tällä kertaa saammekin seurata koko pelisarjan parasta naishahmoa ikinä. Ajan kanssa pelleilyä ei harrsteta tällä erää ollenkaan. Prinsessan taikavoimat korvaavat aikatikarit ja muut siihen liittyvät härpätykset. Tosin tässä pelissä on aivan mahdottomuus kuolla. Joka kerta kun tiput prinsessa pelastaa sinut varmalta kuolemata ja kiikuttaa lähimmälle kallionkielekkeelle. Samoin myös on taisteluiden laita. Kun olet saamassa viimeistä sivallusta nainen pelastaa sinut ja voit jatkaa taistelua. Ainoastaan mörön energia nousee näiden läheltäpititilanteiden jälkeen hiukan.

Persialaiseen muinaisuskontoon vahvasti nojaava juoni vie tarinaa kentästä toiseen ja antaa ihan pätevän viitekehyksen seikkailulle. Itse seikkailu toteutetaan tällä kertaa puoliavoimessa hiekkalaatikossa. Etenemissuunta on selvä mutta itse voi päättää missä järjestyksessä paikat avaa ja kerää valosiemenet. Valosiemenet ovat ensialkuun tarpeellista kamaa ja niillä saa avattua uusia kykyjä. Loppua kohti siementen suuri määrä jää lähinnä arvoitukseksi ellei niitä vain halua yksinkertaisesti kerätä parempaan talteen.

Pääpaino on selkeästi suunnattu tasohyppelyyn ja ongelmanratkaisuun. Taisteluakin toki on persianprinssimäiseen tapaan mukana, mutta se on pieni sivuseikka koko sopassa. Muutamat satunnaiset öllöt selättääkin kädenkäänyteessä, mutta väliin pomomörköjen kanssa saa miekkailutaitojaan koetelle pitemmänkin aikaa.

Tekninen laatu on hyvää kaikilla osa-alueilla, tosin jostakin syystä näppäimistö totteli asteen pari napakammin ohjastamisessa. Audiovisuaalinenkin puoli miellytti minua yllättävän paljon ja muutamassa kohtaa musiikki oli niin kaunista että se tuntui raapaisevan sielua. Ehkä olen ollut yhdessä edellisessä elämässä arabi.

Tämän kalasopan ruotoosastoon pureutudaan seuraavaksi. Nimittäin peli oli näin yksinkertaiseksi tapaukseksi liian pitkä pitääkseen kiinnostuksen kasassa. Kaiken lisäksi pomomörköjä vastaan joutuu taistelemaan viisi kertaa per naama. Se jos mikä alkoi syömään peliiloa. Sinänsä kekseliäät erikoiskyvyt ja muut kikat ovat loppua kohti vain saman toistamista. Jotenkin tuntuu että hyvän alun jälkeen pelintekijät eivät ole vieneet projektia yhtä antaumuksella loppuun saakka. Lopputuloksesta tulee hieman ristiriitainen tunne. Haluaisin pitää niin kovin pelistä ja päähahmot ovat kumpikin omalla tavallaan rakastettava parivaljakko. Prinsessa muistuttaa ulkonäöltään kaiken lisäksi erehdyttävän paljon omaa vaimoani. Mutta näin kovaa kyllääntymistä harvoin tunnen pompintapelien parissa joten on pakko hiukan verottaa pisteissä.

Arvosana:
7 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Prince of Persia: The Two ThronesSunnuntai 07.07.2013 21:45

Peli: Prince of Persia: The Two Thrones

Alusta: PC

Muut alustat: Game Cube, PS 2, Xbox, Wii, Playstation Portable, Mac, PS 3 ja mobiililaitteisiin.

Julkaistu: 2005

Sain juuri pelailtua kolmannen Steamipaketin Persian prinssin. Ei ole ehkä kovinkaan mielekästä pelata saman sarjan pelejä putkeen läpi. Prinssi alkaa tuntumaan lähinnä yhdeltä pitkältä peliltä jonka osien erot ovat marginaalisia. Peruskaava on sama kuin edellisissä. Enimmäkseen pompitaan ja ratkaistaan pieniä pulmia ja aina väliin seurataan pieniä juonipätkiä ja taistellaan örmyjä vastaan.

Juoni jatkuu lähes suoraan toisesta osasta. Prinssi palaa mystiseltä saarelta mantereelle huomatakseen vain että hänen valtakunta on syöksynyt sotaan ja pahat hiekkömöröt hääräävät nurkissa. Juoni on ehkäpä heikoin koko pelisarjassa, tai ainakin se tuntuu toistavan pahemman kerran itseään. No joka tapauksessa Babylonian tornille on päästävä taistellen ja tasoloikkien jotta voi antaa loppupomolle turpaan.

Edellisen osan huippusynkästä tyylistä on päästy eroon ja tällä kertaa se on lähinnä ristisiitos valoisammasta ja goottilaisemmasta annista. Musiikki on vaihtunut itämaisiin säveliin ja metalli on jätetty kelkasta kokonaan pois. Tunnelma ja Tyylipisteet ovatkin selvästi plussan puolella tässä pelissä verrattuna edelliseen osaan.

Pelillisesti mitään erityistä uutta ei ole tarjottavana. Paitsi prinssin kaksi persoonaa, hän nimittäin väliin muuttuu ennelta määrätyissä kohtauksissa pimeyden hiekkaolennoksi ja vamppyyrimaisesti vaatii "sieluja" syödäkseen jotta pysyy elossa. Toinen uusi asia on ratsastusosuudet hevosvaljakolla, mutta nämä kohtaukset olivat lähinnä siirtymiä seuraavaan paikkaan. Ai niin pitääpä mainita että muutamaa pomohinkkausta lukuunottamatta taistelut ovat entistäkin tasapainoisempia.

Graafinen anti ei jostakin syystä yllä edellisten osien tasolle vaikka se onkin tekniseltä puoleltaan parempaa. Erityinen graafinen yksityiskohta jäi huvittavuudessa mieleen. Nimittäin prinssi ja prinsessa näyttävät lähinnä mielisairaalapotilailta seisovine kieroon katsovine silmineen.

Ihan kohtuullinen prinssiseikkailu pelisarjan jatkumossa ja monella tapaa edellistä osaa reilumpi ja mielekkäämpi pelata. Parannuksistaan huolimatta se ensimmäinen uusista Persialaisista on vielä toistaiseksi paras.

Arvosana:
8 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Prince of Persia: Warrior WithinSunnuntai 30.06.2013 20:47

Peli: Prince of Persia: Warrior Within

Alusta: PC

Muut alustat: GC, PS2, Xbox

Julkaistu: 2004

Toinen uudemmista lähiidän prinssipeleistä saattelee meidät synkkiin goottitunnelmiin ja metallimusiikin pariin. Tyyli on lähes totaalisesti uusittu edelliseen osaan verrattuna ja Persian taikaa on enää pieni ripaisu koko pelissä. Nimittäin pidän kyllä goottityylisistä jutuista ja kaiketi lukeudunkin tuon alakulttuurin edustajiin, mutta missä on se hyvä maku? Tämä ei ole coolisti Goottilainen teos vaan lähinnä äidille kiukutteleva teinityttö joka pukeutuu mustaan vaikka tahtoisi olla uhkea vaaleanpunaiseen pukeutuva blondi. Tyylirikkoa lisää naishahmot joista toinen tärkeimmistä eli pahis pukeutuu lähinnä nahkapervojen suunnittelemaan mustaan narukudelmaan joka hädintuskin peittää pimpin ja nännit. Hyvällä tytöllä puolestaan on tulipunainen erittäin paljastava mekko joita voi nähdä lähinnä reiveissä ja ilotaloissa, tähän vielä päälle niin kovin siveettömän oloisella neidolla on vähintäänkin vesimelonin kokoiset tekotissit. Eli jo muinaiset Persialaiset harrastivat kauneusleikkauksia. Kaiken tämän tyylittömyyden päälle on lätkäisty jonkin sortin kitaravetoista metallia josta en oikein tiedä mitä se on. Yrittääkö tämä äänihirvitys luoda tunnelmaa vai lytistää sen lopunkin mitä on jäljellä.

Hyvää pelissä on entuudestaan tutut ja toimivat kontrollit joiden avulla on ilo pomppia niiden sadististenkin esterataosuuksien läpi. Esteratojen pirullisimmat osuudet olivat mielestäni ne missä piti henkensä kaupalla paeta sitä perhanan mustaa sarvimörköä. Näin nopeissa tilanteissa myös kamerakontrollit tappelivat pelaajaa vastaan ja monta kertaa tuli kuoltua vain ja ainoastaan väärän kuvakulman takia. Taistelu puolestaan ei ole edelliseen osaan nähden kehittynyt juurikaan paljon paremmaksi. Se on perusluonteeltaan sitä samaa tylsää junnaamista. No ainakin siihen saakka kunnes oppii muutaman combon ja käyttää niitä ajan hidastuksen kanssa. Siinä vaiheessa miekkailuosuudet muuttuvat lähinnä läpihuutojutuiksi.

Kuten aina ennenkin on prinssin tarinassa ja pelillisenä elementtinäkin aika ja ajan muokkaaminen vahvasti läsnä. Tällä kertaa prinssi pomppii nykyisyyden ja menneisyyden välillä ilmeisesti kova yritys on muuttaa omaa kohtaloa jonka viimeisessä käänteesssä seisoo kuolema. Tarina elää omaa elämäänsä mikä ei ole hassumpi kokonnaisuus vaikka edellisen pelin tarina maistuikin maukkaammalta. Itse pelissä puolestaan aikaa voi hidastaa, kelata taaksepäin ja väliin pompitaan aikaporteista nykyisyyteen ja menneisyyteen. Ajalla leikkiminen ja mukiinmenevät tasohyppelyosuudet ovatkin pelin parasta antia.

Vaikka tämän uudistettu goottilainen tyyli ei oikein sopinutkaan aihepiirin peliin, on visuaalisesta puolesta pakko sanoa jotain erittäin positiivistakin. Nimittäin näin vanhaksi tapaukseksi tämä on suorastaan hämmästyttävän kaunis. Olkoon vaan että nykyinen 11 rajapinta tykittää maailmalla Crysis 3:nen etunenässä sitä komeinta kärkeä. Ei prinssin tarvitse silti vanhoja vaatteitaan hävetä.

En mene kyllä oikein kehumaan tätä peliä ainakaan sarjan parhaimmaksi osaksi, jotenkin koko touhu tuntui alusta lähtien turhauttavalta ja paikoitellen epäreilulta puurtamiselta. Vaikeustaso oli ainakin keskitasolla jo sen verta kova että hikeä pukkas, epäreilun oloisia kuolemia sateli joka nurkan takaa. Harvoin näkee tällaista tapausta joka on lähtokohdiltaan ja juoneltaankin ihan mukiinmenevää kamaa mutta se tikarin terävin kärki puuttuu lähes kokonaan. Tuntuu että nyt ollaan yritetty liikaa uudistaa sarjaa, mutta se itse pelaamiseen keskittyvä elemäntti on jätetty puolitiehen. Ei voi kuin toivoa että seuraava osa parantaa prinssin tavat ja palauttaa sen entiseen loistoonsa.

Arvosana:
ristiriitainen 5 tai 7 katsontakannasta riippuen... (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Prince of Persia The Sands of TimeSunnuntai 23.06.2013 21:03

Peli: Prince of Persia The Sands of Time

Alusta: PC

Muut alustat: GC, PS2, Xbox

Julkaistu: 2003

Persian prinssi näki päivänvalonsa jo kauan ennen tätä uudemman ajan klassikkoa. Tuo muinaisten aikojen peli on vieläkin arvostettu teos ja sen jatkokaan ei ilmeisesti ollut yhtään pässimpi. Ennen tätä uudempaa hyvää tulemistaan persian prinssi hapuili 3D-pimeydessä ja ainakin yksi aika kökkö lähiidän sankarointi nähtiin jos omaan muistiini on yhtään luottaminen.

Sands of Time puolestaan oli loistava peli ja on sitä edelleen. Tässä toiminnallisessa tasohyppelyn ja ongelmanratkaisuihin perustuvassa seikkailussa ei ole mitään turhaa kikkailua. Kaikki hoituu kuin rasvattu ja vaikkei toiminta erityisesti muutu pelin edetessä se jaksaa silti pitää ottaassaan. Tästä hulehtivat aikaa yllättävän hyvin uhmannut ulkoasu, tunnelmalliset musiikit ja tämän tyylilajin peliksi taoimiva juoni.

Valtaosa ajasta menee erillaisten temppuratojen suorittamiseen joka hoidetaan "mariotyylillä". Its käytin mieluummin peliohjainta kuin näppäimistöä ja hiirtä mutta kyllä se myös perinteiselläkin ohjaustavalla hoituu ihan hyvin. Taistelut olivat mielestäni tämän pelin heikointa antia. Nimittäin ne ovat lähinnä vain eräänlaista puolustusnappi pohjassa kiertelyä ja kaartelua ja sitten oikeassa paikassa pitää joko tuikata tikarilla tai huitaista miekalla. Prinssillä on myös hallussa ajanmuokkauskyky. Jos syöksyy hyppelyösuuksilla kuolemaan tai saa hiekkapirulaisilta sapelista liian monesti voi aikaa kelata taaksepäin ja yrittää toimia tilanteessa fiksummin.

Seikkailuun kuuluu myös prinsessa. Yllättävää kyllä neidosta on muutakin hyötyä kuin nokkela sanailu ja seksuaalinen jännite prinssin suuntaan. Ruususen rankempi "sisko" nimittäin auttaa jousellaan taisteluissa ja pääsee vääntelemään vipuja paikkoihin joihin isompikokoisempi päähahmomme ei pääse.

Kestoa pelillä on sopivasti tällaiseksi pompintaseikkailuksi, jos se olisi kestänyt vähänkään pitempään olisi tarina tuntunut pitkitetyltä. Periaatteessa voisin ottaa toisen erän mutta seuraava osa odottaa jo pelaajaansa joten palataan prinssin pariin ainakin muutamassa tulevassa raapustuksessani.

Suosittelen peliä kaikille pomppimisesta pitäville. Valitettavasti taisteluosuutta en voi ihan varauksetta pistää parhaimpaan näkemääni miekkamittelylokeroon.

Arvosana:
9 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Darksiders 2Sunnuntai 16.06.2013 21:25

Peli: Darksiders 2

Alusta: PC

Muut alustat: PS 3, Xbox 360

Julkaistu: 2012

Darksiders 2 on hyvä peli joka jättää pahan maun suuhun. Ummehtunutta tunnetta kielen päälle ei tuo mikään pelillinen seikka. Nimittäin seikkailu itsessään on ihan priimatavaraa ja ykköseen verrattuna paketti on laajempi ja moniulotteisempi kokonnaisuus. Tosin jotku ovat valittaneet että peli ei anna ihan sitä mitä odotettiin. No eihän se tosiaankaan anna. Nimittäin juonellisesti tämä tapaus ei jatka sodan (ykkösosan sankarin) tarinajatkumoa millaan tavalla, vaan se on eräänlainen rinnakkaistarina jonka pääosaa hoitaa hänen valjensä kuolema.

Kuolema ei ole tässä tapauksessa se tavanomainen mustaan viittaan sonnustautunut luunrankoveitikka joka heilauttelee viikatetta elämän lankoja katkaistakseen. Ensimetreillä mieleeni tuli lähinnä norjalaiset mustametallistit. Tyyppi nimittäin ratsastaa ilman paitaa pitkä letti liehuen korppi olkapäällä pitkin vuoristomaisemaa. Tämän lähemmäksi norjametallin tunnelmaa ei enää voi päästä.

Kuten edellisessäkin osassa sankari, myös kuolema taitaa mätkimisen salat, tasoloikinnan taituroinnin ja ongelmanratkaisun jalon taidon. Vaan kaikki ei ole enää kuten enismmäisessä osassa. Nimittäin kuolema on eräänlainen roolipelihahmo kun ensimmäisen osan sota oli enempikin mätkintähahmo. Kuolema paitsi kerää kokemusta myös kerää lootia hirviöiltä ja aarrearkuista ja aina joka nurkan takaa putkahtaa uusi parempi esine vastaan. Pelimaailma on myös avoimempi rakenteeltaan ja väliin sitä tuli talsittua ja ratsastettua ristiin rastiin löytääkseen kaikki salaisuudet.

Tarina on tarpeeksi viihdyttävä ja pelin ohjaus sujui loistavasti padilla. Äänipuolelta näyttelijät tekevät hyvää työtä ja muu pelimaailman mekkala on uskottavaa. Musiikit puolestaan eivät mielestäni aivan istuneet tuomiopäivän ratsumiehen tarinaan kaikilta osin. Suurimmat valitukset tulevat pelin epävakaudesta. Nimittäin tämä potilas temppuili ihan alusta lähtien, kaatuilemalla ja takkuilemalla. Kaiken huippu tuli sitten melko lähellä loppua. Nimittäin save ei syystä tai toisesta enää suostunut lataamaan pelitilannetta takaisin joten en voinut muuta kuin laittaa tämän Steamiarkistoon odottamaan.. hmm parempaa aikaa, tai en tiedä... jotain.

Pitää tassä vielä mainita että yhdellä kaverilla tämä temppuili myös aika pahasti, eli onko laitteistoissamme jotain häikkää vai kenties pelissä itsessään. PC-onkin aina ollut mielenkiintoisella tavalla kinkkinen alusta.

Arvosana:
8 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

NexuizSunnuntai 09.06.2013 22:06

Peli: Nexuiz

Alusta: PC

Muut alustat: Mac.

Julkaistu: 2009

Hiphurraa!!! Luurit korville ES-purkki auki ja olet valmis ADD-räiskyttelyn ihmemaailmaan. Ai niin jos ne ES-jonnet eivät muuten tipu niin kokeile jotakin vahvempaa piristettä, mutta omalla vastuulla. Nimittäin tässä pelissä ei ainakaan tällaiselle vanhalle ukolle ollut mitään saumaa päästä millekkään tilastolle. Parhaimmillaan en edes kerinny aloittaa niin olin jo kuollut. Eli oli aika suosiolla lopettaa muutaman piinaavan illan jälkeen. Parin kirosanatulvan jälkeen vaimoni sanoi että jos en lopeta tuota typeryyttä hän paiskaa koneeni metsään. Joten päätin perheonnemme ja omien hermoraukkojeni parhaaksi lopettaa tämän leikin.

No mitä pelistä sitten jäi käteen hermoromahduksen ja kiihtyneen vaimon lisäksi. Tarkemmin ajateltuna alkuvideon pintä tarinan kerrontaa lukuunottamatta kokemus ei ollut mitenkään erityinen. Tällaisia samanlaisia avaruusräiskyttelyjä on jo jokunen tullut vastaan ja en totta tosiaan ole tämän tyylilajin pelien ystävä edelleenkään. Jotenkin vain en osaa innostua noista kuolemanmatseista ja perkeleen lipunryöstöistä.

Ymmärrän toki ihmisiä jotka eivät voisi elää ilmaan countteria tai muita nettiräiskyttelyitä. Minä puolestani jätän genren heille ja keskityn taas omiin juttuihini. En voi arvostella tätä peliä numeroilla, varmaan antaisin kolmosen...

Arvosana:
3 jos antaisin numeron, arvostelkoon ammattitaitoisemmat nettiräiskyttelijät tämän pelin (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

Race 07Maanantai 03.06.2013 01:35

Peli: Race 07

Alusta: PC

Muut alustat: Vain PC-tietokoneille.

Julkaistu: 2007

Tähän peliin ei kannata näppejään iskeä ellei omista rattia, polkimia ja auton hyttäkuoria pelia-alueen ympärillä. Nimittäin kyseessä on erittäin tiukkapipoinen realismiin tähtäävä kilpa-autoilupeli tai no paremminkin sanottuna simulaattori. Minä en omista rattia ja polkimia joten oli pärjättävä näppäimistöllä ja "pleikkariohjaimella". Näppäimistöllä sain vain aikaiseksi auton pyörähdysten ja ulosajojen sarjan. En edes pitemmällä yrittämisellä saanut masiinaa haltuuni sitten millään. Oli pakko ottaa badi esille. Badikaan ei ole paras mahdollinen ohjain tälle pelille, mutta sillä pärjäilee.

Tekoälykuskit ovat todella inhimillisen oloisia. He eivät harrasta monista ajopeleistä niin kovin tuttua törmäilyautoilua ja tekevät ajoittain inhimilliseltä vaikuttavia virheitä. Autoissa on myös pätevä vauriomallinnussa ja säätömahdollisuudetkin saavat tällaisen argadekaahailumiehen pään pyörälle.

Ratoja ja autoja luulisi riittävän ainakin tällaisten kilpa-autopelien ystävien tarpeisiin pitemmäksikkin aikaa ja jos ne eivät riitä niin peruspaketin lisäksi on saatavana aimo annos lisäsisältöä ainakin Steamin sivustoilta.

Karkkiosasto ei ole mitään erityisen silmiinpistävää, mutta ajaa asiansa. Autojen äänet tuntuvat olevan paremmin hallussa kuin monessa muussa pelaamassani autoilussa. Eikä teknistä huojuntaa ollu juurikaan havaittavissa kokeilun aikana.

En ajatellut tästä antaa mitään pisteitä koska en oikein osaa arvostella tätä kunnolla rattipoljin yhdistelmän tämän hetkisen puuttumisen vuoksi. Joten jos realistinen ajelu kiinnostaa niin tuskin tulette katumaan. Muistakaakin sitten hankkia se oikeanlainen ohjain jos ette jo omista sellaista!

Arvosana:
Ei pisteytystä (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand

DarksidersSunnuntai 26.05.2013 19:12

Peli: Darksiders

Alusta: PC

Muut alustat: Xbox 360, PS 3, Cloud

Julkaistu: 2010

Massiivisen ja erittäin halvan THQ-kokoelman joukosta löytyy helmi jos toinenkin. Tietenkin kyseisen peliyhtiön parhaimmisto on roolipeleissä, ainakin allekirjoittaneen mielestä. Mutta se ei ole koko totuus. Kyseinen firma on nimittäin pukannut eetteriin mm erinnomaisia toimintapelejä. Darksiders on näistä parhaimpia pelaamiani tapauksia. Ilmestyessään tämä teos jäi jostakin syystä tajuttoman vähälle huomiolle. Vasta kakkososa sai minutkin heräämään vaikka seuraan aika tiiviisti pelimaailmaa.

Darksidersien ensimmäisessä osassa saamme ohjastettavaksemme yhden neljästä tuomion ratsumiehestä. Kuoleman, nälän ja ruton jäädessä takavasemmalle saamme puikkoihin sodan. Pienistä epäilyksistäni huolimatta sota osottautui melkoiseksi mahtisoturiksi ja pani sekä taivaan siipipellet, että helvetin liekkiapinat kuriin ja järjestykseen. Juoni on etäisesti raamatullista demonienkelisaippuaoopperaa joka viihdyttää, muttei jää erityisesti mieleen. Lisäksi juoni katkeaa ikävällä tavalla ja suorastaan pakottaa pelaamaan myös toisen osan.

Siitä on jo jonkin aikaa kun olen viimeksi pelannut yhtä intensiivistä toimintapeliä. On suorastaan hämmästyttävää kuinka monipuolinen taistelija sota on. Onneksi alussa lapiona toimii vain miekka ja muutama taisteluliike. Matkan aikana Sodalle kumminkin kertyy aikamoinen romuvarasto ja väliin joutui jo tosissään miettimään että mitä hilavitkutinta missäkin kohtaa on järkevin käyttää. Taitojen ja voimakkaampien liikesarjojen karttumisesta huolimatta peli oli paikoitellen hyvinkin vaikea läpäistä.

Kentistä keräiltävät aarrearkut eivät aukea ensimmäisellä visiitillä, vaan pitää olla tietty kyky/laite jolla pääsee aarteen luokse ja jos tahtoo kerätä kaikki herkut on pelin pelaamiseen varattava aikaa ja ravattava samoissa kentissä ainakin toistamiseen. Poulennvälin paikkeilla kun kaikki vitkuttimet on hallussa ja ratsumies on saanut käyttöönsä hevosen on kaikki salaisuudet ulottuvilla.

Pelaamisesta leijonan osan vie taistelu. Enimmäkseen pikkudoemonit, enkelit ja muut örmyt kaatuvat muutamalla miekan puolihuolimattomalla huitaisulla, mutta pomovastustajien kohdalla pitääkin käyttää jo hieman päätä ja huomata muutama kikkakolmonen jotta isompi örisijä kaatuu.

Tekninen puoli on hyvissä kuosissa. Graafinen anti on toki hieman konsolimaisen töksähtävää ja ohjaaminen olisi sujunut Xbox batilla luultavasti jouhevammin kuin näppäimistöllä ja hiirellä (omaa pleikkariohjankopiota peli ei hyväksynyt millään konstilla suitseikseen). Äänipouoli miellyttää korvaa ja kaikki osa-alueet hoidetaan mallikelpoisesti. Musiikki erityisesti oli pelin aiheeseen sopivaa.

Ilolla odotan seuraavaan osaan tarttumista ja toivon että Darksiders kakkonen olisi vielä aavistuksen parempi kokonnaisuus. Eli kuoleman kyytiin hyppäämistä odotellessa voi käydä aika pitkäksi tämän ainoan kerran elämässäni.

THQ on valitettavasti meenneen talven lumia ja ehkä emme näe ikinä kolmatta osaa tähän pelisarjaan. Arvosteluhetkellä THQ oli vielä olemassa mutta taloudellisissa vaikeuksissa.

Arvosana:

8 (asteikolla 1-10)

Arvosteluni perustuu omaan mielipiteeseen ja yli kahdenkymmenen vuoden pelikokemukseen.

Armand