Mysse

「会者定離」

JoulupäiväTorstai 25.12.2008 16:35

Tänään kävin yksin kiertelemässä pelkästään Akihabarassa, enkä jaksanutkaan lähtä Shinjukun levykauppoihin. Vietin päivän lähinnä pelihalleissa rytmipelejä pelaten ja kiersin muutaman mangakaupan läpi. Kävin myös syömässä curryriceä maidkahvilassa, jonka nimi oli popopure: http://popopure.com/maid/index1.html . Maidkahvila oli ihan mielenkiintonen kokemus, ja niissä voisi käydä useamminkin tämän reissun aikana :D . Paluumatka hotellille meinasi vähän takerrella, koska tulin tänne ensin junalla jonka jälkeen vaihdoin metroon (eli maksoin kahdesta matkasta yhden sijaan) ja Minowan asemalta käännyin väärään suuntaan ja jouduin soittamaan TT:ltä apua. Huomenna on sitten vuorossa isäni työkaverin, Hatano-sanin tapaaminen ja hänen suunnittelema turistikierros. Tämän jälkeen olisi sitten Shibuyan Quattro livehousessa eastern youthin keikka jonne olen varmasti menossa...

Myssen pieni joulunovelliTorstai 25.12.2008 04:13

Olipas se ikimuistoinen jouluaatto! Hasegawa-sanin haastattelun jälkeen kerroin hänelle, että minulla on suomalainen kaveri (Tulitomaatti) täällä New Koyo hotellissa joka osaa sujuvaa Japania. Soitin hänelle ja kerroin että "tule äkkiä tänne hotellin aulaan, täällä on tv asahin reportteri joka juuri haastatteli minua!" ja TT tuli tämän jälkeen myös aulaan. Hän esittäytyi Hasegawa-sanille ja Hasegawa-san kyseli TT:ltä hänen päivän ohjelmaansa. TT vastasi, että hän oli menossa ostamaan tyttöystävälleen sweet lolita-kaupasta vaatetuliaisia. Tästä Hasegawa-san innostui kovasti, koska hän tekee lähinnä talousuutisiin ohjelmia jotenka hän ehdotti, että tekisimme oman(!) ohjelman TT:n tuliaisten ostamisesta, ohjelman teema oli siis että vaikka jeni on viimeaikoina kallistunut kovasti niin turistit silti käyvät Japanista ostamassa tuliaisia. Hän myös halusi videokuvata minua arcadessa pelaamassa beatmaniaIIDX:ää, kun kerroin että olen pelannu IIDX:ää kotivehkeillä noin kolmen vuoden ajan.
Tämä johti siis siihen, että reissasimme taksilla hotellilta Shibuyaan tv asahin laskuun. Hasegawa-san haastatteli lähinnä TT:tä ostoksiin ja talouteen liittyvistä asioista kaupan edessä. Itse kauppa oli vielä kiinni kun yritimme päästä sinne sisälle ja huomasimme että se aukeaisi vasta vajaan tunnin päästä. Noh, otimme uudestaan taksin ja tällä kertaa menimme Shibuyan arcadeen ja minä pelasin muutaman krediitin IIDX:ää samalla kun Hasegawa-san kuvasi minun pelaamista. Hän myös kehui kovasti pelaamista sanoen että olin tosi hyvä IIDX:ssä :) . Vajaan tunnin jälkeen lähdimme jälleen taksilla takaisin kaupalle ja tällä kertaa kauppa oli auki. Menimme sisälle ja Hasegawa-san esittäytyi myyjälle ja kysyi kuvauslupaa häneltä. Myyjä soitti päällikölleen ja hetken juttelemisen jälkeen Hasegawa-san sai kuvausluvan. Tämän jälkeen TT antoi listan tyttöystävänsä toiveista myyjälle ja myyjä etsi kyseiset tuotteet TT:lle. Kauppareissunjälkeen Hasegawa-san joutui lähtemään takaisin tv asahin konttorille tekemään kuvatusta materiaalista valmiin ohjelman, koska sen piti olla eetterissä jo kolmen tunnin päästä. Hän myös lupasi lähettää minulle ohjelmasta DVD-tallenteen kotiosoitteeseeni. Emme päässeet näkemään ohjelmaa silloin kun se tuli televisiosta koska olimme silloin Shinjukussa pyörimässä, mutta Qwardin setä oli kuulemma nähnyt kyseisen ohjelman ja soittanu Qwardille sanoen "KATSO ÄKKIÄ SUOMALAISIA TV ASAHI-KANAVALLA!".

tv asahi episodin jälkeen lähdimme kävelemään kohti Harajukua. TT oli hieman nolostunut, koska hän joutui kantamaan isoa vaaleanpunaista kassia joka mainosti äskeisestä sweet lolita-kauppaa. Saavuimme Harajukuun jossa kävimme jossain random-hampurilaispaikassa vetämässä purilaiset, ne eivät olleet oikeen mistään kotoisin suoraansanottuna. Syönnin jälkeen kävimme katsomassa, josko Harajukun sillalla olisi ollut cosplayaajia mutta keskiviikkona se oli melkein autio joten päätimme tsekata sen uusiksi sunnuntaina. Tämän jälkeen suunnistimme kohti YELLOW HOUSE vaatekauppa josta ajattelin käydä katselemassa Aoille tuliaisia. YELLOW HOUSEn myyjä oli aika eksentrinen, ei ollenkaan samantapainen kuin mitä useimmat japanilaisten kauppojen myyjät (ehkä hiukan temperamenttinen ja kova kauppaamaan tuotteitaan). Löysin yhden takin Aoille josta en ollut ihan varma mitä mieltä hän olisi siitä + takki oli aika kallis (14500y, about ~130e) joten otin takista muutaman kuvan jonka jälkeen lähdimme pois YELLOW HOUSEsta. Sen jälkeen lähdimme etsimään LEMONed kauppaa, jonka löysimmeki vain yhden väärän käännöksen jälkeen. LEMONed oli juuri sitä mitä olin toivonutkin, eli hide-aiheista krääsää ja kaupassa soi kiertelemishetkelläni EYES LOVE YOU ja 50%/50% <3 . Ostin kasvopyyhkeen ja A4 mapin koska halusin jotain matkamuistoja LEMONedistä. LEMONedin jälkeen lähdimme Shibuyan keskukseen JR:llä, jossa kävin GUHROOVY-nimisessä levykaupassa. GUHROOVYn kauppa oli oikeastaan matkani ensimmäinen asia, joka ei vastannut odotuksiani: kauppa oli hyvin pieni ja valikoimaa oli todella vähän, sekä myyjä siellä ei tiennyt oikeen mistään mitään. Ostin muutaman DJ SHARPNELin levyn (Brain violation kannou shoujoun sekä Running all night!!in) ja nappasin muutaman flyerin sieltä mukaani. Sitten lähdimme kohti Shinjukua, jossa kävimme syömässä okonomiyaki-paikassa. Okonomiyaki oli aivan taivaallisen hyvää <3 . Okonomiyakin jälkeen löysimme yhden disk unionin levykaupan jossa kävin hieman kiertelemässä. Kaupassa huomasin, että siellä on "osta 3 käytettyä levyä niin saat 10% alennuksen" tarjous joka oli voimassa huomiseen eli 25.12 asti. Tätä kirjoittaessani on 25.12 aamu joten tänään varmaan käyn kiertelemässä disk unionin levykauppoja edullisten käytettyjen levyjen toivossa. Shinjukun jälkeen suunnistimme takaisin hotellille, jossa soitin äidilleni Skypen kautta 48 minuutin puhelun kuulumisia kertoen ja sen jälkeen painuin nukkumaan.

Haastattelu!Keskiviikko 24.12.2008 04:34

Aulassa vieressäni istuu mies videokameran kanssa ja kysyin häneltä tuleeko hänen kuvaama materiaali olemaan televisiossa. Hän vastasi että "kyllä, tv asahi -kanavalla klo 16:53-17:35 välillä tulee muutaman minuutin mittainen uutinen New Koyosta mikäli mitään suurempaa uutista ei satu sen päälle." tämän jälkeen hän kysyi minulta: "saako sinua myös haastatella?"
Hän haastatteli minua englanniksi matkastani ja vastasin takaisin hieman jännittyneenä englannin ja japanin sekoituksella. Tämän jälkeen hän kysyi vielä nimeni ja antoi oman käyntikorttinsa minulle. Haastattelijan nimi on Hasegawa Yuu (長谷川由宇). Saapa nähdä siis, näkyykö minua vilaukselta tänään tv asahi -kanavalla tuona aikavälinä :)
Menin nukkumaan vähän ennen klo 23 paikallista aikaa ja heräsin jälleen tismalleen 6 tunnin unien jälkeen, kello viiden aikoihin. Laskeskelin vähän matkabudjettia, lajittelin flaikkuja sun muita "matkamuistoja" sekä lueskelin hieman Comiket75n katalogia. Tämän jälkeen kävin juuri äsken suihkussa ja nyt irkkaan ja kirjoittelen tätä merkintää New Koyon aulasta ja odottelen että tuo TT heräilee.

Melkein unohdin että tänään on jouluaatto, Japanissa joulu ei tunnu läheskään samanlaiselta kuin Suomessa. Täällä joulu tuntuu lähinnä hyvin kaupallista ja vähempiarvoiselta juhlalta, ja ihmisillä on tapana syödä joulukakkua (tavallinen mansikkakku) kinkun sijaan :D . Voi olla että vietän jouluaaton Akihabarassa pyörien ja arcadessa IIDX:ää, TGM3sta ja pop'n musicia mättäen...
Tänään lähdimme aamupalan jälkeen kohti Goin juna-asemaa. Ostimme Qwardin kanssa liput ja suunnistimme junalla ensin Tokion keskustaan, jossa vaihdoimme junaa Akihabaraan menevään linjaan. Akihabarasta jatkoimme metrolla Minowaan jossa checkkasin itseni sisään New Koyo Hotelliin. Tämän jälkeen lähdimme samantien metrolla takaisin Akihabaraan ja suunnistauduimme Akihabaran pääkadulle.
Kun pääsimme vihdoin pääkadulle oli reaktioni suorastaan sensaatiomainen: pääkatu oli kaikkea mitä unelmoin sen olevan ja paljon enemmän. Heti ensimmäiseksi menimme Hey -nimiseen arcadeen jossa pelasin jälleen krediitin verran IIDX:ää, DM:ää ja pop'nää. DM sujui edelleen huonosi hi-hat symbaalin takia ja luulen että sen pelaaminen jää vähemmälle arcadekabinetilla. pop'n music sujui jo hieman paremmin mutta IIDX:ssä sain enemmän kehitystä aikaan (sain jo AA:ttua joitakin 8* biisejä eli kuromista henk koht huipputasoon on vielä paljon) ja eräs japanilainen pariskunta hämmästelikin hetken takanani omaa pelaamistani. Löysin myös vihdoinkin Tetris Grandmaster 3: Terror Instict masiinan jota pelasin yhden krediitin verran.
Heyn jälkeen suunnistimme Heyn alapuolella olevaan Melonbooks mangakauppaan jossa lähinnä vilkuilin minkätapainen kauppa oli kyseessä. Melonbooksista suunnistimme takaisin pääkadulle jossa näin Niconico Douga -pehmolelu UFO catcherin. Yritin kaksi kertaa saada itselleni siitä Niconico pehmolelun mutta kummallakaan kerralla ei tärpännyt joten luovutin. Hetken päästä Tulitomaatti soitti Qwardille ja kertoi että olisimme menossa syömään Yakinikua Minowassa, joten suunnistimme metrolla takaisin Minowaan.
Yakiniku oli löyhästi Golden Raxiin verrattavissa oleva ruokailutapa: sisäänpääsyn hinnalla sai syödä riisiä ja lihaa niin paljon kuin jaksoi. Liha tarjoiltiin raakana buffetissa ja jokaisesta pöydästä löytyi pöydän keskeltä grilli jossa sai korventaa lihan haluamallaan kypsyysasteella. Yakiniku oli erittäin hyvää, ja sain syötyä vatsan täyteen hyvänmakuista lihaa ja riisiä <3 .
Yakinikun jälkeen suunnistimme takaisin kohti Minowan asemaa ja Qward lähti kohti kotia Goita. Minä ja Tulitomaatti taas suunnistimme New Koyoon ja juuri äsken TT meni nukkumaan. Itsekin olen erittäin väsynyt tällä hetkellä ja tämän blogimerkinnän jälkeen olen myös menossa nukkumaan.

MatkakuvatTiistai 23.12.2008 16:59

ainiin, kuvia reissulta löytyy osoitteesta: http://s152.photobucket.com/albums/s186/myse5mk/nippon/

AamuTiistai 23.12.2008 02:56

Menin nukkumaan samantien viimeisen merkinnän jälkeen ja heräsin 3½ tuntia sitten, vähän jälkeen neljän, eikä ole enään väsyttänyt sen jälkeen. Nähtävästi jetlag vaivaa vielä jonkinverran... Olenkin tässä ajankuluksi sivistänyt itseäni jonkinverran Japanin etikettisäännöillä. Saa nähdä mitä päivä tuo tullessaan, kunhan talon asukki heräilee.
Päivitystä: söimme juuri äsken aamupalaa keittiössä, jonka jälkeen istuimme kotatsun ääreen katsomaan japanilaista TV:tä. Kotatsun alla istuminen oli jees <3

Vihdoinkin Japanissa!Maanantai 22.12.2008 16:44

Pääsin tänään aamulla kämppiksen kyydillä lentokentälle 5 tunnin yöunien jälkeen ja kello 12:50 koneeseen alettiin ottamaan porukkaa sisään. Mutta koneessa ilmeni yhdessä neljästä moottorista polttoainepumpun vika jonka korjaamiseen meni 1½ tuntia ja koneessa olevat passitettiin takaisin portille odottelemaan. Tämän jälkeen kone pääsi lähtemään Kööpenhaminaan ja Kööpenhaminassa jouduin hölkkäämään reippaalla tahdilla Naritaan menevän koneen portille, että ehdin siihen. Mutta loppujen lopuksi Naritaan menevän koneen lähtö oli myös tunnin myöhästä alkuperäisestä aikataulusta. 10 tunnin lento oli varsin puuduttava enkä saanut edes nukuttua koneessa, mutta saavuimme lähdön myöhästymisestä huolimatta vain 10 minuuttia aikataulusta myöhässä Naritaan.
Naritan kentällä passintarkastus sujui jouhevasti ja samalla minulta otettiin sormenjäljet sekä kasvokuva, niinkuin kaikista muistakin maahaan saapuvista. Tämän jälkeen oli vuorossa ruumalaukun hakeminen hihnalta sekä tullitarkastus jonka jälkeen pääsin lentokentän uloskäyntialueelle. Täällä minua odotti Japanilainen irkkituttuni Qward, jonka löysin samantien uloskäynnin edestä odottelemasta minua. Tutustelimme siinä hetken keskenään ja kävimme ostamassa lentokentän kioskilta juotavaa, jonka jälkeen lähdimme etsimään Qwardin autoa lentokentän parkkialueelta (hän oli unohtanut mihin oli tarkalleenottaen parkkeerannut autonsa). Löysimme lopulta oikean auton ja lähdimme kohti hänen kotiaan. Sekavan harhailun jälkeen päätimme käydä convinissa, josta ostin makkaravienerin, voileipäpaketin sekä melonileivän. Melonileipä maistui lähinnä ällömakealta sokerilta ja raa'alta taikinalta, eli pahaa oli :( . Vielä hetken harhailun jälkeen Qward löysi vihdoin oikean tien josta jatkoimme moottoritielle, jonka maisemat olivat hyvin valloittavia kaikkine isoine rakennuksineen.
Saavuimme vihdoin perille Qwardin kotipihaan ja istahdimme hetkeksi sisälle. Jaoin Qwardille Suomesta tuomani tuliaiset ja yllättäen hän ei pitäny Super salmiakista: maistui kuulemma lähinnä jollekin lääkkeelle. Tämän jälkeen päätimme lähtä pyöräillen kohti lähimpää arcadea, koska halusin päästä mahdollisimman pian testaamaan DrumMania V5sta, pop'n music 16 PARTYä ja beatmaniaIIDX16 EMPRESSiä. Pyöräily arcadeen oli hyvin mielenkiintoista, koska pääsin heti matkan aluksi näkemään paikallista asuinlähiöseutua. Pääsimme arcadelle ja melusaaste oli aivan käsittämättömän suuri siellä, korvatulpat ovat varmasti pop moisessa paikassa. Aluksi ostin itselleni e-Amusement Passin, eli kortin jolla voin tallentaa tuloksia Konamin rytmipeleistä ja päätin ensimmäiseksi kokeilla DrumManiaa: hi-hat -symbaali oli arcade-setupissa aivan liian lähellä snarekättä joten pelaaminen oli hyvin tuskallista "oikealla rumpalin ristikäsitekniikalla". Eli DrumManiasta sain erittäin huonon ensivaikutelman arcade-kabinetilla pelattuna. Tämän jälkeen pelasin yhden krediitin pop'n musicia ja tämän jälkeen aloin selkeästi huomata matkustamisen aiheuttaman väsymyksen, koska käteni tärisivät pelaamisen jälkeen aivan perkeleesti. Sen takia beatmaniaIIDX:n pelaamisesta ei tullut yhtikäs mitään, ja vielä yhden Tetris Grandmaster 2 pelikerran jälkeen päätimme lähtä suunnistamaan takaisin Qwardin kämpille McDonald'sin kautta (olin laiskalla päällä enkä halunnut heti ekana päivänä kokeilla mitään kovin eksoottista :E).
Syömisen jälkeen päätimme suunnistaa conviniin kaljanostoon. Matkalla poikkesimme doujinkaupassa josta mukaan tarttui Comiket75:n katalogi. Tämän jälkeen kävimme Lawson-nimisessä convinissa josta ostin muutaman tölkin alkoholijuomia sekä muutaman onigirin, 2L pullon Pocari Sweat -juomaa sekä Loppi-automaatista lipun THE LOCAT ART-pändin 27.12 keikkailtamalle. Convinireissun jälkeen palasimme kämpille, kävin suihkussa ja suunnittelimme tulevaa Comiketiä sakea ja tölkkijuomia nauttien. Jo yhdeksän aikaan minua alkoi väsyttämään ihan liikaa ja tämän merkinnän jälkeen ajattelin mennä nukkumaan, kello on tällä hetkellä Tokiossa 21:42. Huomenna pitäisi päästä täältä Goista Tokion Minowaan, New Koyo Hotelliin ennen kello viittä.

PS. Ainiinjoo: löysin ihan älyttömän hyvän alkoholijuoman Qwardin opastuksella convinista, Calpis -niminen juoma: http://en.wikipedia.org/wiki/Calpis . Myös Pocari Sweat "urheilujuoma" on ihan mielenkiintoisen makuista alkoholitonta juomaa nimestään huolimatta :D . Söin myös juuri elämäni ensimmäisen onigirin josta tuli mieleen lähinnä karjalanpiirakka

Ennen matkaa final partSunnuntai 21.12.2008 03:39

Enään 11 tuntia 10 minuuttia lennon lähtemiseen Helsinki-Vantaan kentältä (ja 8 tuntia 50 minuuttia että lähden kämpiltä lentokenttää päin). Suoraan sanottuna jännittää aivan älyttömästi, vaikka olenkin matkustanut lentokoneella jo useita kertoja. Klo 14:30 ensimmäinen kone saapuu Kööpenhaminaan, jossa vajaan kahden tunnin odottelun jälkeen klo 16:20 toinen kone lähtee kohti Naritaa. Tuliaiset on osteltu, rahat vaihdettu, hankinnat suoritettu ja lähes kaikki kamat pakattu eli enää siis vain odotellaan. Saa nähdä saanko unen päästä kiinni ollenkaan tänä yönä...

Ennen matkaa part 3Sunnuntai 14.12.2008 16:57

Viimepäivien googlauksen seurauksena olen löytänyt muutaman hyödyllisen linkin jotka ajattelin listata tänne:

tokyo gig guide: http://www.tokyogigguide.com/
Ohjeet miten ostaa lippuja ennakkoon Lawson-kauppaketjun lippuautomaateista sekä reittioppaat suurimmalle osalle Tokion livehouseista.

Akihabara channel >> Stores in Akihabara:
part 1: http://www.akiba-ch.com/?p=332
part 2: http://www.akiba-ch.com/?p=344
part 3: http://www.akiba-ch.com/?p=350
Erittäin kattava kolmiosainen opas Akihabaran liikkeisiin. Tuolta löytyi useampi kauppa, missä on pakko päästä käymään.

TweeNet - Record Shopping in Japan: http://www.twee.net/countries/japan_shops.html
Perustietoa levykaupoista.

Ennen matkaa pitäisi tulostella läjäpäin karttoja ja reittioppaita eri liikkeisiin ja livehouseihin, käydä ostamassa muutamia tarvikkeita matkaa varten sekä tuliaisia japanilaiselle irkkitutulleni (jolle olen siis menossa ensimmäiseksi yöksi 22-23.12 välille sekä välille 31.12-03.01), vaihtaa rahat jeneiksi sekä selvittää Skypen käyttömahdollisuutta Tokiosta kotimaan numeroihin. Lisäksi olisi vielä perjantaina kahta päivää ennen lähtöä Desuconin pikkujoulut Lahdessa, saa nähdä ehdinkö sinne asti. Tekemistä riittää ennen matkaa tälle viikolle, onneksi on enää 7 yötä lähtöön!